تاريخ : یکشنبه 1402/4/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76268
الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی، در آستانه نشر

الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی، در آستانه نشر

کتاب "الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث در آستانه نشر است.

در آستانه ماه محرم و در دیدار روحانیون و مبلغان با مقام معظم رهبری حفظه الله در روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲، معظم له مسأله راهبردی و استراتژیک تبلیغ را مطرح کردند.

حجت الاسلام دکترعباس پسندیدهرئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث در گفتگویی اظهار داشت:

مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان به صراحت اعلام کردند که نگران وضعیت تبلیغ در حوزه های علمیه می باشند و بر تقویت این مسئله در حوزه تأکید جدی و فراوان داشتند.

در همین راستا، پژوهشگاه قرآن و حدیث  و مرکز مشاوره جامع آستان قدس رضوی، وجود این خلاء را از مدت ها قبل احساس و پیش بینی کردند و به دنبال آن با برنامه ریزی بعمل آمده، طرح پژوهشی "الگوی راهنمایی تخصصی گروهی با رویکرد دینی" در جلسات متعدد کارشناسی، تهیه و در اواخر سال ۱۴۰۱ نهایی و به سرانجام رسید و هم اکنون نیز فرآیند چاپ و نشر آن به پایان رسید و در آستانه انتشار می­ باشد.

ایشان در پاسخ به این سؤال که مراد از الگوی راهنمایی تخصصی چیست؟ گفت:

ما یک روان درمانگری داریم که برای درمان اختلالات شخصیتی است. یک مشاوره داریم که برای اختلالات خلقی و رفتاری است. این دو تخصص های ویژه خود را می خواهد. اما امر سومی داریم که در زمره امور روان شناختی و مشاوره قرار نمی گیرد، و آن راهنمایی تخصصی است.

هدف راهنمایی تخصصی توانمندساختن مردم برای حل مشکلات و پیشگیری از مشکلات و بلکه ارتقاء و تعالی سطح زندگی است که از طریق ارائه اطلاعات سازماندهی شده و هدفمند و ارائه راهکارهای روشن و قابل اجرا صورت می گیرد، نتیجه بررسی ها نشان داد که این نوع کار مهم نیازمند طراحی دقیق و حساب شده است.

مراد از "الگو" نیز در این طرح پژوهشی آن است که مراحل و فرایند یک کار تبلیغی و فنی انتقال معارف اهل بیت علیهم السلام روشن باشد. این الگو، افراد روحانیون و مربیان و راهنمایان دینی را قادر می سازد تا به اجرای کارگاه های تخصصی برای ساخت زندگی خوب برای مردم مبادرت ورزند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در باره ضرورتی طراحی این الگو، گفت:

مبنای این طرح، تخصصی کردن و قانونمند ساختن و نیز ضابطه مند کردن تبلیغ است؛ ما در حوزه های علمیه ظرفیت های بسیار زیادی به لحاظ نیروی انسانی و معارف دینی داریم.

همچنین در کنار روحانیون و طلاب، دانشجویان رشته های علوم قرآن و حدیث که تحصیلات اسلامی دارند می توانند به تبلیغ معارف دین ورود نمایند و این کار را  انجام دهند و این یک ظرفیت بسیار مهم و اساسی است که کمتر از آن استفاده شده است.

ایشان در باره فرایند و مراحل این الگو گفت:

تا به الان، کمتر در مورد الگوی راهنمایی کردن مردم یا تبلیغ معارف اسلامی سخن به میان آمده است. در این اثر، مجموعه مطالعات نشان داد که راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی یک فرایند هفت مرحله ای دارد و این الگو می تواند مبنای عمل برای مراکز تبلیغی قرار گیرد لذا این اثر را به همه مراکز علمی معرفی می کنیم و امید داریم که بتواند منشأ اثر باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :