تاريخ : یکشنبه 1401/12/7
کد خبر: 76095

نرم‌افزار تلفن همراه نورالجنان تا ماه رمضان منتشر می‌شود

رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، گفت: نرم‌افزار تلفن همراه نورالجنان که در بین مخاطبان عمومی مطالبه زیادی دارد تا قبل از ماه رمضان عرضه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت در قم، گفت: سال ۱۴۰۰ در مرکز نور یکی از سال‌های پربار بود که خروجی‌های خوبی ارائه شد و به مخاطبان عرضه شد و به خصوص آثار تولیدی در عرصه حدیث مانند این نرم‌افزار و منابع تاریخ و صحیفه سجادیه و ... چشمگیر بوده است.

وی افزود: امسال گسترش جدی در طیف مخاطبان مرکز شاهد بودیم و بیش از ۳۵ درصد استفاده مخاطبان را نسبت به سال گذشته داشتیم در حالی که انتظار این بود که با وجود نرم‌افزارهای موبایلی افتی در استفاده از وب رخ دهد ولی نشان می‌دهد که مخاطب پژوهشی علاقه‌مند به نرم‌افزارهای امروزی است.

بهرامی افزود: کتابخانه نور هم به ۹۵هزار جلد رسیده است که نوعی رکورد و بی‌نظیر در حوزه محتوایی علوم اسلامی است و با توجه به ارتقای سامانه آن، مخاطبانش هم دو برابر شده است و در حوزه تلفن همراه هم بازتاب‌های خوب و امیدوارکننده داریم و در کارهایی مانند جامع‌الاحادیث و نرم‌افزارهای عمومی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مایه مباهات است و جای شکر دارد.

وی افزود: نرم‌افزار موبایلی نورالجنان که مخاطبان عمومی مطالبه زیادی دارند تا قبل از ماه رمضان عرضه خواهد شد، همچنین سه‌گانه نسخه سایت، موبایلی و نرم‌افزار قاموس هم از کارهایی است که به صورت همزمان تا پایان فرودین ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد؛ کتابخانه قواعد ادبیات عربی هم از کارهای دیگر مرکز نور است.

رئیس مرکز نور با اشاره به نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت، اضافه کرد: این نرم‌افزار نقطه عطف در پژوهش‌های مقارن حدیثی محسوب می‌شود، ما پژوهش‌های مقارن زیاد داریم و زحمات زیادی کشیده شده است و در دوره اخیر هم با عناوین مشابه زحمت زیادی کشیده شده است ولی وقتی بحث علوم اسلامی دیجیتال به میان می‌آید ظرفیت‌هایی فراهم می‌کند که شتاب کار و اثرگذاری آن را بیشتر می‌کند. اینکه مجموعه احادیث شیعه و سنی را در یک لحظه بتوانیم در کنار همدیگر بررسی کنیم از جمله ظرفیت‌های این نرم‌افزار است.

بهرامی گفت: در این مجموعه ۲۰۱ عنوان کتب حدیثی اهل سنت، ۸۷ کتب حدیثی امامیه، ۲۷ عنوان زیدیه و ۵ عنوان کتب حدیثی اسماعیلیه است و مجموعه منابع تا قبل از قرن ۵ را شامل می‌شود. البته بیشتر منابع قبل از قرن ۵ بازتبویب منابع گذشته است و البته اضافاتی هم دارد و آنچه ارائه شده است نرم‌افزار جامع در حوزه شیعه و اهل سنت است.

وی افزود: ما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ متمرکز بر منابع اهل سنت بودیم و زحمات زیادی در مجموع برای این نرم‌افزار کشیده شد. ۱۴۰ هزار حدیث از منابع اهل سنت گردآوری شده است؛ همچنین ۲۳ هزار حدیث از ۱۳ معصوم غیر از پیامبر(ص) در روایات اهل سنت داریم که قابل مشاهده است و از این تعداد، ۱۹ هزار حدیث مربوط به امام علی(ع) و حدود ۴ هزار  حدیث هم از بقیه ائمه(ع) است.

بهرامی اضافه کرد: همچنین روایات مرتبط با ائمه(ع) از دیگران هم در این مجموعه وجود دارد و ۹۸۰۰ حدیث از امام علی(ع) تا حضرت حجت(عج) گردآوری شده است که بیش از هشت هزار حدیث مربوط به امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و دو فرزند ایشان حسنین(ع) است و این طیف از ظرفیت پژوهشی در یک منبع، کاری کم نظیر است.

همچنین حجت‌الاسلام حجت باشتنی با بیان اینکه نرم‌افزار جامع احادیث شیعه و اهل‌سنت دارای قابلیت‌های فراوانی است، گفت: در این نرم‌افزار منابع بر اساس موضوع نگارش به حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، علوم حدیث و علوم قرآن دسته‌بندی شده است.

باشتنی تصریح کرد: این نرم‌افزار مانند یک کتابخانه به پژوهشگران خدمات می‌دهد و با برخودار بودن از سه‌ زبان، رابط کاربری به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی است.

وی افزود: نسخه اول کتابخانه جامع احادیث سال ۱۳۹۶ با ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد ارائه شده بود که کارپوشه کتابخانه در نسخه دوم شامل ۳۳۰ عنوان در ۹۰۴ جلد کتاب و رساله از منابع شیعه از فرق‌های امامیه، زیدیه، اسماعیلیه و اهل‌سنت است که تا قرن پنجم را شامل می‌شود.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :