تاريخ : یکشنبه 1401/4/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 74387
راویان احادیث کرمان به قرن دوم هجری نیز می رسد

راویان احادیث کرمان به قرن دوم هجری نیز می رسد

معرفی کتاب "آثار حدیثی و محدثان کرمان" توسط مولف کتاب، حجت الاسلام رضا نوروزی.

حجت الاسلام رضا نوروزیمولف کتاب "آثار حدیثی و محدثان کرمان" به ارائه این کتاب پرداخت.

وی در معرفی این کتاب گفت: حدیث و سنت پیامبران و اهل بیت علیهم السلام بعد از قرآن دومین منبع شناخت احکام و دستورات دین مبین اسلام است و از همان نقطه‌ی آغازین اسلام همواره محدثان و دانشمندان اسلامی برای شناخت و دستیابی به احکام اسلام به فعالیت های حدیثی در ابعاد و شاخه های مختلف پرداختند. این تلاش های حدیثی در مناطق مختلف جهان اسلام استمرار داشته است و گستره ی این فعالیت ها در طول تاریخ در مناطق گوناگون کشور اسلامی ایران از جمله شهر کهن کرمان به چشم می خورد، اما از جمله حوزه های پژوهشی و مطالعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته همین سیر تاریخی نگارش حدیث و شرح حال محدثان و آثار آنها در مناطق مختلف جغرافیایی از جمله کرمان است، هر چند در مورد معرفی کرمان و مفاخر آن کتاب هایی نوشته شده، ولی هیچ یک از این کتاب ها بصورت مستقل و خاص به آثار حدیثی و محدثان کرمان نپرداخته است.

حجت الاسلام نوروزی افزود: بنده با احساس این دغدغه و خلأ و با مشورت و راهنمایی اساتید بزرگواری همچوندکتر حجتمعاون آموزش سابق دانشگاه قرآن و حدیث همچنین مشاوره ها و ارشادات دیگر اساتید همچوندکتر مهدی غلامعلیودکتر محمد رنجبر حسینیاین اثر را در رابطه با فعالیت های حدیثی و محدثان دیار کریمان به نگارش درآوردم.

وی ادامه داد: در ابتدا، کار کمی مشکل و سخت بود چون منابع فارسی خیلی کم بود و اکثر منابع متون عربی بودند حدود ۱۵۹ منبع در تحقیقات میدانی هم که با بعضی از عالمان و پیشکسوتان و روحانیون کرمان صحبت و مشورتی انجام شد اظهار بی اطلاعی و یا نهایتا در حد یک یا دو نفر از محدثان از جمله محمد بن بحر رُهنی نرماشیری (از محدثان قرن چهارم) را نام می بردند.

نویسنده این کتاب گفت: این پژوهش تقریبا در مدت یک سال و چند ماهی که طول کشید نام ۱۶۴ محدث و راوی برای شهر کرمان بدست آمد حتی ردپایی از محدثان کرمان در قرن دوم هجری همچون حسان بن ابراهیم کرمانی احمد بن عثمان کرمانی دیده شد و حدود ۲۲ محدث کرمانی در قرن دوم می زیستند و فعالیت حدیثی داشتند و به نقل روایت پرداختند همین امر موجب دلگرمی بنده شد که این پژوهش را پیش ببرم و به سرانجام برسانم.

وی بیان داشت: کتاب آثار حدیثی و محدثان کرمان از سه فصل تشکیل شده است در فصل اول به تبیین مسئله پژوهش و ضرورت و پیشینه این پژوهش، سیر مراحل و چگونگی گردآوری اطلاعات و شناسایی محدوده‌ی جغرافیای طبیعی و تاریخی منطقه کرمان پرداخته شده است.

حجت الاسلام نوروزی گفت: در فصل دوم که بر سه گفتار استوار شده در گفتار اول به معرفی و شناسایی محدثان و راویان متقدم منسوب به کرمان که تعداد آنها به ۱۰۴ نفر می رسد و در گفتار دوم، محدثان و راویان متاخر کرمان که کاهش چشمگیری داشتند تعداد آنها به ۴۷ نفر میرسد و در گفتار سوم محدثان و راویان منسوب به کرمان که با تلاش و کوشش متاسفانه تاریخ حیاتشان کشف نشد .

ملاک ما در تقسیم بندی محدثان و راویان به متقدم و متاخر همان شیوه رایج و مشهور بین علما که شیخ طوسی را حدفاصل بین قدماء و متاخران می دانند بود محدثان و راویان قرن اول تا آخر قرن پنجم را متقدم و قرن پنجم به بعد را متاخر قرار دادیم در این فصل نام ۱۶۴ محدث و راوی منسوب به کرمان را ذکر کردیم.

وی افزود: در فصل سوم هم که مشتمل بر دو گفتار است در گفتار اول به آثار و منابع حدیثی، راویان و محدثان کرمان در پنج حوزه، کتب حدیثی، فقه الحدیث، درایه الحدیث، رجال و منبع شناسی کتب حدیثی را مطرح کردیم و در گفتار دوم به معرفی و آشنایی با آثار غیر حدیثی که توسط محدثان کرمان به رشته تحریر درآمده پرداخته شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :