تاريخ : سه شنبه 1400/11/19
کد خبر: 74025

اخلاق آپارتمان‌نشینی؛ آسیب‌ها و الزامات با نگرش بر آموزه‌های اسلامی منتشر شد.

اخلاق آپارتمان‌نشینی؛ آسیب‌ها و الزامات با نگرش بر آموزه‌های اسلامی، نوشتۀ محمّدمهدی خوش قلب، توسط نشر معارف منتشر شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت کتاب اخلاق آپارتمان‌نشینی؛ آسیب‌ها و الزامات با نگرش بر آموزه‌های اسلامی، نوشتۀمحمّدمهدی خوش قلب، توسط نشر معارف (دفتر نشر نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها) منتشر شد.

ساخت خانه‌های چند واحدی طبقاتی (آپارتمانی)، اگر چه از گذشته، کم و بیش مورد توجه انسان بوده است؛ اما امروزه به دلیل مواجهۀ او با مشکلاتی چون: افزایش جمعیت، کمبود زمین شهری، مشکلات مربوط به توسعۀ افقی شهرها و غیره، به یک مسئلۀ مهم شهری در شهرهای بزرگ تبدیل شده است. این پدیده با همۀ کارکردهای مثبت و مزیّت­‌هایی که دارد، به نظر می‌رسد برخی روابط فرهنگی و اخلاقی جوامع انسانی را متأثر کرده و حتی گاه، سلامت جسمی و روحی انسان‌ها را به مخاطره انداخته و چنین به نظر می‌رسد که در جامعۀ ایران، آسیب‌های پیدا و پنهانی را به همراه داشته است.
مواردی چون: «تجسّس»، «چشم‌وهم‌چشمی» و «به مخاطره افتادن حریم‌های خصوصی» در حوزۀ فردی؛ «محدودیت در روابط جنسی همسران»، «پایمال شدن برخی حقوق کودکان»، «پایمال شدن برخی حقوق معلولان و سالمندان»، «آثار ناشی از ازدحام»، «کاهش پیوندهای خویشاوندی و اجتماعی»، «کاهش حیا»، «کاهش تعاملات همسایگی»، «رنج‌های ناشی از عدم اشراف بر محیط» و «بروز انواع آزارها» در حوزۀ اجتماعی؛ و «آلودگی هوا»، «آلودگی بویایی»، «آلودگی صوتی و ارتعاشی»، «آلودگی‌های ناشی از امواج الکترومغناطیس»، «محدودیت و آلودگی بصری»، «آلودگی‌های ناشی از تراکم سطوح سیمانی و صیقلی»، «کمبود نور طبیعی»، «سندروم ساختمان بیمار» و «به خطر افتادن امنیت جانی، غذایی و بهداشتی برخی حیوانات» در حوزۀ زیست‌محیطی، از آسیب‌های آپارتمان‌نشینی در ایران به شما می‌روند.

برخی از آسیب‌های یاد شده، قطعاً به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست و عدم رعایت استانداردهای سازه‌ای و مکان‌یابی است که باید برای اصلاح این رویه‌ها اقدامات لازم انجام شود؛ اما بخشی از این آسیب‌ها، ناشی از ویژگی‌های ذاتی سازه‌ای و محیطی ساختمان‌های آپارتمانی است که می‌بایست در جهت رفع و یا کم‌اثر کردن آن‌ها با توجه به مبانی دینی و اصول حاکم بر فرهنگ بومی، گام برداشت. بر این اساس، نگارنده، با پیش رو گذاشتن این پرسش که: «آسیب‌­ها و الزامات اخلاقی آپارتمان نشینی، بر اساس آموزه‌­های قرآن کریم و احادیث معصومان: کدام‌­اند؟»، ابتدا کارکردها و آسیب­‌های آپارتمان­‌نشینی را بررسی کرده، و سپس، الزامات مربوط را پیشنهاد و یا توصیه نموده است.

کتاب از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

در بخش اوّل، «مفاهیم و مبانی نظری» پژوهش بررسی شده است؛
در بخش دوم، «چیستی، پیشینه و عوامل توسعۀ آپارتمان‌نشینی»، با تأکید بر وضعیت موجود در ایران به بحث گذاشته شده است؛
در بخش سوم، ابتدا در یک فصل، کارکردهای مثبت آپارتمان­نشینی بیان شده
و سپس در فصلی دیگر، آسیب­‌های این پدیده در سه حوزۀ فردی، اجتماعی و زیست‌محیطی بررسی و تبیین شده است.
بخش چهارم کتاب، الزامات آپارتمان‌نشینی، با توجّه به آسیب‌های طرح شده، در دو فصل: «الزامات پیشگیرانه» و «الزامات درمانی ـ ترمیمی» پیشنهاد و یا توصیه شده‌اند.

پایان‌بخش کتاب، مواد مربوط به «قانون تملّک آپارتمان‌ها» و «قانون اصلاح قانون تملّک آپارتمان‌ها» است که در ذیل عنوان پیوست شمارۀ یک و دو آمده‌اند.

خواندن این کتاب را به تمام آپارتمان‌نشینان، توصیه می‌کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :