مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : اعجاز بیان
پديدآورنده : احمد زمانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : بوستان کتاب
تاریخ انتشار : 1392
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 112
قطع : رقعی
نوع جلد : شومیز
شابک : 9789640922804
جستجو در Lib.ir

اعجاز بیان

ترجمه و شرح دو خطبه بدون الف و بدون نقطه امیرمومنان علی(ع)

کتاب «اعجاز بیان» مشتمل بر دو محور «خطبه بدون الف » و خطبه «بدون نقطه» حضرت امام علی بن ابی طالب(ع) است.

کتاب در بیان نویسنده:

در کتاب «اعجاز بیان» این دو خطبه شرح داده شده و بیش از ۳۰۰ کلمه از این خطبه، لغات دشواری بود که در اثر مذکور تشریح و به زبان فارسی ترجمه شده است.

با توجه به اینکه زبان عربی مشتمل بر ۲۸ حرف است که ۱۴ حرف آن بدون نقطه و ۱۴ حرف دیگر نقطه دارد؛ یعنی اگر فردی بخواهد سخنرانی بدون نقطه داشته باشد، باید فقط با ۱۴ حرف سخن بگوید و این ابتدا به ساکن چنین سخن گفتن غیر از بیان معجزه، شگفتی و اعجاز انگیز بودنش، نیست.

حضرت علی بن ابی طالب(ع) خطبه‌ای حدوداً ۴۰ صفحه‌ای دارند که در این خطبه اصلاً حرف «الف» به‌کار برده نشده است.

محتوای این دو خطبه فوق‌العاده است؛ یعنی محتوای خطبه «بدون الف» به سرنوشت انسان (خلقت و جهان بینی) مربوط می‌شود و خطبه «بدون نقطه» نیز به معادشناسی و ازدواج پیامبر اکرم(ص) و ام سلمه اشاره می‌کند.

البته این دو خطبه در نهج البلاغه وجود ندارد؛ یکی از این خطبه‌ها توسط امام رضا(ع) و دیگری از طریق روات دیگر نقل شده‌ است.

پس از خواندن این دو خطبه که مجموعه ۱۱۲ صفحه است، یک جهان بینی اسلامی بسیار مختصر نصیب انسان می شود؛ شیرینی بیان این دو خطبه، فوق العاده است؛ بنده به عنوان مؤلف، تا کنون بیش از ۵۰ مرتبه این دو خطبه را خوانده ام، اما هر دفعه ای که می خوانم، برایم تازگی دارد و نکته جدیدی را کسب می کنم.

در این اثر، از دو خطبه مذکور ترجمه روانی تهیه شده و هر دو خطبه را به شعر هم تبدیل کرده ام.

در این اثر، سعی کردم لغات این دو خطبه را با لغت های قرن اول و دوم و کتب اصیل لغوی مثل لسان العرب، مجمع البحرین و... که با روایات ما بیشتر ممزوج است، تطبیق کردم.

این اثر بهترین محتوا را در خصوص شناخت امیر المؤمنین(ع) داراست؛ لذا در پایان این اثر ۵۰ سؤال چهار گزینه ای مطرح کرده ایم، یعنی خلاصه کتاب در ۲۰۰ محور در قالب سؤالات ذکر شده، آمده که قالب استفاده جهت برگزاری مسابقه از متن کتاب است.