معرفت فطرى در احاديث ـ بررسى آراى دانشمندان - صفحه 8

معرفت فطرى در احاديث ـ بررسى آراى دانشمندان

محمّد بيابانى اسكويى‏ ۱

چكيده: بر اساس احاديث و روايات، معرفت خداوند و توحيد انسان و فطرى عقول است و بر اين اساس، هدف از بعثت انبيا يادآورى نعمت «معرفت خداوند» است كه فطرى انسانها بوده ولى مورد غفلت قرار گرفته است. همه انسانها با معرفت فطرى توحيد متولّد مى‏شوند و با عقل و فطرت، حجت خدا بر خلق تمام مى‏شود.
از نشانه‏هاى فطرى بودن معرفت خدا، ايمان و اقرار به خدا در هنگام شدائد و سختيها است و در مسير توحيد و معرفت فطرى، ولايت تنها از آنِ خداست و ولايت امامان معصوم عليهم ‏السلام نيز به انتصاب الاهى است.
پس شيعه بر پيمان فطرى توحيد وفادار مانده است. ولايت بر همه موجودات به دليل بهره‏مندى آنها از نور عقل، عرضه شده است.
دانشمندان شيعه از شيخ صدوق در قرن چهارم تا انديشمندان معاصر درباره فطرى بودن معرفت خدا، معناى فطرت و آفرينش بر توحيد، اقوال و نظريّاتى بيان كرده‏اند.

كليد واژه‏ها: فطرت/ معرفت فطرى/ بعثت انبيا/ عقل و فطرت/ حجّتهاى الاهى/معرفت فطرى، حديث/ معرفت فطرى، نظريّه دانشمندان/ علم حضورى/ علم حصولى.

1.محقّق و مدرّس، حوزه علميّه قم.

صفحه از 42