معرفت فطرى در احاديث ـ بررسى آراى دانشمندان - صفحه 17

حديث يازدهم: در دعايى كه از اميرالمؤمنين و امام باقر و امام صادق عليهم ‏السلام نقل شده مى‏خوانيم:

اللَّهُمَّ خَلَقْتَ الْقُلُوبَ عَلَى إِرَادَتِكَ وَ فَطَرْتَ الْعُقُولَ عَلَى مَعْرِفَتِك. (همان: ج ۹۵، ص ۴۰۳) خداونداقلبهارا براراده خويش خلق‏كردى وعقلهارابرمعرفت خودمفطورساختى.

حديث دوازدهم: در دعاى بعد از نوافل فجر روز جمعه مى‏خوانيم:

يَا مَنْ فَتَقَ الْعُقُولَ بِمَعْرِفَتِهِ وَ أَطْلَقَ الْأَلْسُنَ بِحَمْدِه. (همان: ج ۸۹، ص ۳۰۷) اى آن كه عقلهارا به معرفت خود آفريدى وزبانها را به ستايش خويش گشوده‏اى.
در اين سه حديث شريف، مفطور شدن عقول بر معرفت خدا و توحيد، مورد تأكيد قرار گرفته است؛ اما به نظر نمى‏رسد معنا و مقصود اين روايات با روايات ديگر متفاوت باشد؛ بلكه از جمع بودن لفظ «عقول» هم مى‏توان همين مطلب را استفاده كرد. زيرا حقيقت نورى عقل امر واحدى است كه تعدّد در آن وجود ندارد و تعدّد پيدا كردن آن به اعتبار بهره‏مندى موجودات از آن است. با اين بيان، روشن مى‏شود كه معناى عقول در اين روايات عقلا مى‏باشد؛ يعنى خداى تعالى به هنگام خلقت موجودات آنها را از نور عقل بهره‏مند كرد و با وجود عقل، آنها را به معرفت خويش مفطور ساخت. پس با توجّه به مجموعه روايات، مى‏توان گفت كه همه موجودات در همه عوالم مادّى، از همان ابتداى خلقتشان از نور عقل بهره‏مند شده و به تعريف الاهى به معرفت خداوند سبحانه نايل شده‏اند. اين مطلب با توجّه به آيات قرآن كريم و روايات معصومان عليهم ‏السلام واضح است. برخى آيات و روايات، به روشنى، گوياى آن‏اند كه همه موجودات، اعمّ از انسان و حيوان و جماد، در زمين و آسمان، خداى سبحانه را تسبيح مى‏گويند و بر اساس برخى آيات و روايات ديگر، ولايت بر همه آنها عرضه گرديده و آنها از پذيرش امانت، ابا كرده‏اند: «إِنّا عَرَضْنا الأَمانَةَ عَلى السَّمـاواتِ وَ الأَرْضِ وَ الجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنها» . (احزاب (33) 72) روشن است كه تسبيح موجودات حكايت از شعور آنها دارد؛ پس عرض ولايت با بهره‏مندى از نور عقل صورت گرفته است.

صفحه از 42