مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کربلا و حرم های مطهر
پديدآورنده : سلمان هادی آل طعمه
مترجم : حسین صابری
محل نشر : تهران
ناشر : مشعر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 360
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

کربلا و حرم های مطهر

در وصف دو مرقد شکوهمند امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)

این کتاب در دو بخش جداگانه اما با ساختاری همسان در وصف دو مرقد شکوهمند امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تدوین یافته و در آن مسائل تاریخی و جلوه های هنری این دو بنای مقدس بررسی گردیده است. همچنین شرح احوال این دو بزرگوار به اجمال آمده است.

مباحث عمده بخش اول کتاب عبارت اند از: جغرافیای تاریخی کربلا و نام های این شهر، شخصیت امام حسین(ع)، فضایل آن حضرت در قرآن و حدیث، سفر امام حسین(ع) به عراق، سخنانی از آن حضرت، مسلم بن عقیل در کوفه و نامه امام حسین(ع) به مردم بصره، اولاد آن حضرت، شهیدان کربلا، سجده بر تربت امام حسین(ع)، سیر تاریخی بناهایی که بر مزار سالار شهیدان ساخته شده است، وصف عمومی حرم مطهر و گنجینه ها و آثار موجود در آنها، رواق ها، درها، صحن ها، ایوان ها، سقاخانه، گنبد و گلدسته های آن، نقیبان کربلا و متولیان حرم و ناموران مدفون در این مکان، زیارت مطلقه حضرت، زیارت وارث، زیارت علی اکبر(ع) و دیگر شهیدان کربلا.

در دومین بخش، این مطالب مشاهده می شود: تاریخ مرقد حضرت عباس(ع)، سیما و نسب آن حضرت، چگونگی شهادت آن حضرت، فرزندان و نوادگان و برادران و خواهران آن حضرت، مشخصات بارگاه، ضریح، رواق ها، درها و گنجینه حرم مطهر، صحن ها، سقاخانه ها، مدفون شدگان در این جایگاه، گلدسته ها، متولیان، حرم حضرت ابوالفضل(ع)، زیارت نامه آن حضرت، حضرت ابوالفضل(ع) در آیینه اشعار.