اسباب ورود حديث در كافى - صفحه 79

احاديث، آشنايى با كسانى كه حديث خطاب به آنها صادر شده، رفع ابهام از كلمات و عبارات نامفهوم، آشنايى با شيوه معصومين عليهم ‏السلام در بيان مطالب و ايجاد تسهيل در حفظ احاديث اشاره شده است.
ميزان اعتبار مورد صدور احاديث به لحاظ: ناقل حديث، مورد صدورهاى خبرى، مورد صدورهاى انفصالى و تعارض بين موارد صدور حديث بررسى شده است. كتاب كافى با توجّه به مورد صدور احاديث، به دو دسته احاديث فاقد صدور خاص و احاديث داراى مورد صدور خاص تقسيم‏بندى و هريك از اين قسمتها بررسى شده است.
عوامل مؤثّر در عدم نقل و نگارش مورد صدور احاديث، به دو دسته اصلى: عوامل مخصوص هر دوره و عوامل عمومى، تقسيم و به شرح آنها پرداخته شده است.
موضوعات مورد صدور احاديث شفاهى و مكتوب در كتاب كافى كلينى در انواع: سؤالها، مجادله‏ها، درخواستها، شكايتها و عرضه‏ها تقسيم‏بندى، بررسى و در هر مورد نيز شواهد حديثى بيان شده است.

كليدواژه: سبب/ ورود/ مورد/ مورد صدور/ مورد صدور- كافى/ سبب ورود- كافى / تدوين حديث/ حديث - واژه‏ها

بخش اوّل: تعريف، اهمّيّت و فوايد علم مورد صدور حديث

1. تعريف سبب ورود حديث يا مورد صدور احاديث

واژه سبب يعنى: ريسمان (5: سبب)، ريسمانى كه با آن از درخت خرما بالا مى‏روند (9: سبب)، شناخت وسيله (همان)، رابطه (3: سبب)، علّت، جهت و باعث (8: سبب). در شرع به هر آنچه به چيزى مى‏رساند، ولى تأثيرى در آن ندارد، سبب گويند؛ مانند وقت براى نماز. (6: سبب)

صفحه از 108