معرفة اللّه، فطرى است: آيات و روايات
محمّد بيابانى اسكويى ۱
چكيده: نويسنده در اين گفتار، به تفسيرِ آيات قرآن در موضوع فطرىبودن معرفهاللّه پرداخته و با استناد به احاديث و روايات اهل بيت عليهم السلام و اقوال انديشمندان بيان مىدارد كه معرفت خداى تعالى فطرى بشر و فطرى همهى موجودات است. وى واژهى فَطَرَ و فطرت را از ديدگاه اهل لغت بررسى و موارد استعمال آن را ذكر كرده است.
انسان، معرفت خدا را به صورت فطرى به همراه دارد و در اثر غفلت و فراموشى آن را گم كرده است كه در سايهى تعاليم الاهى انبياء و با تذكّر و تنبّه پيامبران، آن را مىيابد و در بأساء و ضرّاء، ظهور معرفت الاهى را بيش از پيش، وجدان مىكند.
كليد واژهها: فطرت، واژه/ معرفت فطرى، معرفت خدا/ فطرىبودن، معرفت فطرى/ آيات قرآن، معرفت فطرى/ حديث، معرفت فطرى/ ظهور در بأساء و ضراء، انذار و تذكّر انبياء.
1.محقّق و مدرّس، حوزهى علميّهى قم.