نگاهى به كتاب نمايه نامه موضوعى صحيفه جامعه سجاديه - صفحه 151

نمايه نامه حاضر، اين مسئله به گونه جالبى حل شده است. در اين نمايه نامه، از اصطلاحات رابط مثل «آثارها»، «عواملها»، «مواردها» و... استفاده شده است.
مثال: كليد واژه‏هاى الطاعه ـ آثارها ـ الخضوع در صحفه 182 آمده است، يعنى از آثار طاعت، خضوع است، اما همين مجموعه كليد واژه‏ها در صفحه 118 ذيل كليد واژه «خضوع» به صورت زير آمده است: الخضوع ـ عوامله ـ الطاعة. يعنى: از عوامل خضوع، طاعت است. همان گونه كه ملاحظه مى‏شود، رابطه طاعت و خضوع در دو جايگاه متفاوت الفبايى با استفاده از واژه‏هاى ميانى «آثارها» و «عوامله» مشخص شده است.
مثال ديگرى كه قدرى پيچيده‏تر است و دقت و عمق مفهومى كار را بيان مى‏كند، مثال زير است:
الآخره ـ طلب البركه فيها (ص. 1)
همين گروه كليد واژه در صفحه 68 به صورت زير آمده است:
البركه ـ موارد طلبها ـ الآخرة
يعنى به خاطر حفظ معنا و رابطه بين كليدواژه‏ها، كليد واژه دوتايى در جايگاه ديگرى تبديل به كليدواژه سه تايى شده است. جلد دوم كه با عنوان «العجم المفهرس لالفاظ الصحيفه السجاديه الجامعه» به چاپ رسيده، در حقيقت معجم الفاظ صحيفه جامعه سجاديه است كه به شماره دعا و بخش‏هاى دعا كه در جلد اول موجود است ارجاع مى‏دهد. در ذيل پس از مقدمه‏اى كوتاه، خوانندگان با پيشينه و روش كار آن آشنا خواهند شد.
«صحيفه سجاديه كامله» كتابى است معروف، كه از «امام سجاد على بن الحسين عليه ‏السلام »، روايت شده است. اين كتاب ارزشمند و شريف، مجموعه‏اى گران‏بها از معارف الهيه است كه در قالب دعا و مناجات با پروردگار القاء شده، و دائره وسيعى از عقايد، اخلاق، آداب اجتماعى و سياسى را به گونه‏اى دلپذير و عميق عرضه مى‏كند و به حق آن را به «زبور آل محمد» و «انجيل اهل البيت» ملقب نموده‏اند.
صحيفه سجاديه موجود، داراى 54 دعاست.
عالمان بزرگوارى بر اين صحيفه، مستدركاتى نگاشته‏اند كه دعاهاى ديگر مروى از امام

صفحه از 166