مرورى بر احاديث معرفت خدا (1) - صفحه 21

احاديث باب معرفه‏الله، به نقل و نقد ديدگاه‏هاى فقها و محدّثان امامى در مورد اين سلسله احاديث پرداخته و در مورد نظرات حضرت آيت‏الله شريعتمدارى نيز درنگى روا داشته بود. پس از وصول اين گفتار، چند تن از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، ضمن تماس با دفتر فصلنامه سفينه، آمادگى خود را براى اعلام نظرات و بيان ديدگاه‏هاى خود، اعلام داشتند.
فصلنامه سفينه، ضمن حفظ حرمت عالمان و انديشمندان، پاسداشت حريم علم را برتر از حرمت عالمان مى‏داند. بلكه حفظ حرمت عالمان را در آن مى‏داند كه باب نقد و بررسى‏هاى عالمانه گشوده شود. از اين رو، اين ميدان را در اختيار تمام انديشه‏ورزان مخلص قرار مى‏دهد كه ضمن رعايت حرمت‏هاى علمى، به نقد و بررسى‏هاى عالمانه انديشه‏ها پردازند. به نظر مى‏رسد كه رشد و گسترش علم، درگرو چنين بحث‏هاى مخلصانه و دلسوزانه باشد.
تلاش ما بر اين است كه مقاله بلند «مرورى بر احاديث معرفت خدا»، در چند شماره پياپى عرضه شود. بديهى است كه همچون گذشته، خوانندگان پژوهشگر را به ژرف‏نگرى در اين سلسله مباحث فرامى‏خوانيم. و اميدواريم كه توانسته باشيم با اين مجموعه تلاش‏ها، گامى در راه احياى حقايق فراموش شده برداريم. و توفيق از خداست.
فصلنامه سفينه

1 ـ مقـدمـه

1 ـ 1 ـ زمينه بحث

ابتدا بايد از مسؤولين گرامى نشريه وزين سفينه تشكّر كرد كه در ارائه معارف اصيل دينى به دانشوران ارجمند زحمات فراوانى را متحمل مى‏شوند. بايد براى آن بزرگواران، توفيق روزافزون آرزو كرد كه با سعه صدر، اجازه نشر نقد و بررسى مقالات منتشر شده در آن نشريه را مى‏دهند. بدين ترتيب، با اين كار خويش راه شكوفايى علم و دانش را فراهم مى‏آورند، علم و انديشه را گسترش مى‏دهند و به همگان يادآور مى‏شوند كه مسلمان در مسائل علمى و فكرى با هيچ كس سر دشمنى و عناد ندارد و در مقابل سخن حق و عالمانه، خاضع و خاشع است، اگر چه داراى مقام و منزلتى عالى بوده باشد.
شكر خداى سبحان را كه پژوهشگران ما امروز به حدّى از بلوغ و انديشه علمى و

صفحه از 61