تاريخ : سه شنبه 1399/8/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 70536
اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» برگزار می‌شود

اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» برگزار می‌شود

اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» اسفند سال جاری از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

داود صائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر اجرایی اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث»، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح جزئیات این همایش پرداخت و گفت: این یک همایش بین‌المللی است که در راستای تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث برگزار می‌شود. محور اصلی این همایش «تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی» است که با کاربردی بودن همایش در ارتباط است؛ بدین معنی که باید تلاش کنیم تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی از حوزه تئوری خارج شده و وارد بطن جامعه شود؛ چراکه نیاز به کاربردی‌سازی آموزه‌های دینی داریم و یکی از اهداف اصلی این همایش این است که آموزه‌های قرآن و حدیث وارد بطن زندگی شود.

پایان بهمن‌ماه؛ آخرین فرصت ارسال مقالات

وی افزود: از هفته آینده استارت رسمی اطلاع رسانی را خواهیم زد تا انتهای بهمن‌ماه هم مقالات پژوهشگران را جمع می‌‎کنیم تا ان‌شاءالله پس از داوری، مقالاتی که در سقف علمی بالاتری باشند در مجلات معتبر دانشگاهی چاپ شوند. همچنین این همایش در صدد دریافت مجوز ISC است.

دبیر اجرایی اجرایی اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» ادامه داد: برگزارکننده این همایش، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است و زمان جمع‌آوری مقالات آن نیز از ابتدای آذر تا انتهای بهمن‌ماه است.

محورهای همایش

صائمی به مهم‌ترین محورهای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: محورهای اصلی این همایش شامل سبک زندگی، تعلیم و تربیت، اخلاق و عرفان اسلامی، تحقیقات کاربردی از منظر اندیشمندان اسلامی و آسیب‌شناسی تحقیقات کاربردی هستند. مقالات برتر در بخش محورهای ویژه نیز در صورت کسب امتیازات لازم، در مجلات منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی اولین همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» یادآور شد: در محور «سبک زندگی»، مسائلی از قبیل مهارت‌های زندگی فردی و اجتماعی، مسائل خانواده، مقایسه تطبیقی، سبک‌های زندگی مختلف در اسلام، غرب و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. مهم‎ترین مسائل مورد بررسی در محور «تعلیم و تربیت» نیز شامل مبانی تعلیم و تربیت با تأکید بر قرآن و حدیث، مسائل کودک و نوجوان، روش‌های تربیتی قرآن و حدیث، تربیت اعتقادی، تربیت اخلاقی، تربیت عقلانی، تربیت عاطفی، تربیت جنسی، تربیت سیاسی، ریشه‌ها و نتایج تعلیم و تربیت صحیح و غلط و بررسی مکاتب تربیتی از منظر مسائل کاربردی هستند.

صائمی ادامه داد: مسائل مورد بررسی در محور «اخلاق و عرفان اسلامی» شامل بررسی اخلاق فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، قضایی، علمی و غیره با تأکید بر قرآن و حدیث، آسیب‌شناسی مسائل تفاسیر و کتاب‌های عرفانی، آسیب‌شناسی عرفان‌های نوظهور، آسیب‌شناسی مکاتب اخلاقی مختلف با تأکید بر قرآن و حدیث است. مسائل مورد بررسی در محور «تحقیقات کاربردی از منظر اندیشمندان اسلامی» شامل مباحث کاربردی قرآن و حدیث، سبک زندگی، تعلیم و تربیت، اخلاق از منظر اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی (ره)، آیت‌الله علامه جوادی‌آملی، مرحوم طبرسی و مفسران شیعه و سنی و در نهایت مسائلی که در محور آسیب‌شناسی تحقیقات کاربردی در این همایش مورد بررسی قرار می‎گیرند شامل آسیب‌شناسی تحقیقات قرآن و حدیثی و دوری آن‌ها با مسائل زندگی و کاربردی، خرافات موجود در جامعه و نقد آن‌ها و آسیب شناسی تربیت دینی در جامعه و مدارس و غیره هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآور شد: محورهای ویژه این همایش نیز شامل نقد آراء تفسیری، مطالعات تطبیقی قرآن‌پژوهی، شبهه‌پژوهی مطالعات قرآنی، سبک شناختی قرآن کریم، تأویلات قرآنی و قرآن، فرهنگ و تمدن اسلام هستند. هنوز روز دقیق برگزاری این همایش مشخص نشده است اما به احتمال زیاد در دهه اول اسفندماه سال جاری به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :