تاريخ : یکشنبه 1399/4/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69953
رونمایی از کتاب «حجاب در صدر اسلام»، پاسخی بر ادعاهای روشنفکر مآبانه از حجاب

رونمایی از کتاب «حجاب در صدر اسلام»، پاسخی بر ادعاهای روشنفکر مآبانه از حجاب

میز گرد بررسی محتوای و رونمایی از کتاب "حجاب در صدر اسلام" نوشته دکتر محمدرضا شاه سنائی، روز شنبه 99/04/21 در سالن اجتماعات روزنامه قدس در مشهد مقدس بر گزار گردید.

به گزارش پایگاه حدیث نت، کتاب مذکور ، رساله دکتری محمدرضا شاه سنایی است که در دانشگاه قرآن و حدیث قم  با راهنمایی جناب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبائی و مشاوره جناب دکتر نعمت اله صفری فروشانی، دفاع شده و با انجام تغییراتی توسط پژوهشگاه دانشگاه علوم اسلامی رضوی به چاپ رسیده است.

در ابتدای برنامه؛ نویسنده به ارائه مطالبی درباره محتوای این کتاب پرداخت. به گفته ایشان کتاب مذکور در پاسخ به شبهات طرفداران نظریه "حجاب حداقلی" ( با تأکید بر بررسی و نقد نظرات نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) نوشته شده است.
کتاب مذکور در 4 فصل تدوین شده است. در فصل اول با مراجعه به معتبرترین منابع موجود درباره فرهنگ رایج در عصر جاهلیت به ویژه اشعار  شاعران عصر مذکور،  به بررسی وضعیت پوشش پرداخته و اثبات نموده که فرهنگ غالب در عصر جاهلی فرهنگ غالب بوده و پدیده برهنگی موردی بوده و نه فرهنگ غالب. هرچند که پوشش مذکور دارای نواقصی بود و توسط شرع مقدس اسلام برطرف گردید.

در فصل دوم ضمن بررسی آیات 31نور، 59 احزاب و 60 نور، به شبهات ایراد شده توسط طرفداران حجاب حداقلی پاسخ گفته است.
در فصل سوم به بررسی اهتمام رسول خدا(ص)  نحوه پوشش بانوان و پرهیز از اختلاط مردان و زنان پرداخته و سپس به شبهات ایراد شده درباره عدم ارتباط بین پوشش و عفاف پرداخته است.
در فصل پایانی نیز به بررسی و نقد مبانی و روش های غیر علمی به کار رفته در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) پرداخته است.

سخنران دوم این برنامه جناب ججت الاسلام و المسلمین طباطبائی  دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث قم  بودند که با حضور تصویری به ایراد مطالبی در مورد اهمیت کتاب مذکور پرداختند .
ایشان ضمن بیان تاریخچه ای از نظریه حجاب حداقلی، نقطه قوت کتاب "حجاب در صدر اسلام" را همان فصل اول و مباحث تاریخی آن دانستند که توانسته با مراجعه به معتبرترین منابع اثبات نماید که فرهنگ موجود در عصر جاهلیت پوشش بوده و نه برهنگی.

سخنران سوم این برنامه جناب دکتر مجتهدی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی بود که با ذکر نقاط قوت کتاب حجاب در صدر اسلام به ایراد چند پیشنهاد جهت چاپ های بعدی این کتاب پرداخت.

رونمایی از کتاب «حجاب در صدر اسلام»

سخنران دیگر برنامه مذکور جناب دکتر یحیی بوذری نژاد  دانشیار دانشگاه تهران بود که با حضور تصویری به ارائه مطالبی در اهمیت موضوعی کتاب پرداخت.  ایشان ضمن ارائه توضیحاتی در مورد پروژه " بازنگری دراصول اسلام برای انطباق با فرهنگ غرب" که توسط برخی از روشنفکران ترویج می شود، و ارتباط آن با نظریه  حجاب حداقلی، به ذکر توضیحاتی در مورد کتاب حجاب در صدر اسلام پرداخت.

در پایان میزگرد، نویسنده کتاب به جمع بندی مطالب و پاسخ به سؤالات حاضران در جلسه پرداخت.

برنامه رونمایی از کتاب نیز با حضورنویسنده، معاونت  پژوهشی دانشگاه علوم  اسلامی  رضوی ، سردبیر روزنامه قدس ، دکتر مجتهدی وسایر حضار در جلسه انجام شد.

» علاقه مندان جهت تهیه این کتاب‌ می‌توانند با انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۶۸۱۷ تماس بگیرند.

خبرگزاری ایرنا :