مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ پیامبر اسلام(ص)
محل نشر : قم
ناشر : انوار الهدی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1375ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 300
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ پیامبر اسلام(ص)

تاریخ پیامبر اسلام(ص) از ولادت تا هجرت به مدینه

نویسنده در بخش اول، با ذکر ضرورت طرح مباحث تاریخ اسلام با عنوان «کلیاتی پیرامون تاریخ اسلام»، از موضوع هایی چون اقسام تاریخ، فایده مباحث تاریخی، تاریخ از دیدگاه قرآن، گستره تاریخ اسلام، آغاز نگارش تاریخ اسلام، نقش دانشمندان شیعه در تدوین تاریخ اسلام و منابع بررسی های تاریخی یاد کرده است.

در بخش دوم، به تاریخ طبیعی، سیاسی و انسانی جزیره العرب، موقعیت جغرافیایی جزیره العرب، حجاز و منطقه شمالی و غربی، منطقه مرکزی و شرقی و منطقه جنوبی و یمن پرداخته است.

در بخش سوم، اجداد و نیاکان رسول خدا(ص) و ایمان آن حضرت و والدین ایشان به توحید پیش از مبعث مطرح شده است.

در بخش چهارم، از ولادت تا ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) در قالب موضوع هایی چون: میلاد رسول خدا(ص)، ارهاصات و تحلیلی پیرامون آن، رحلت مادر و جدّ پیامبر، سفر اول آن حضرت به شام، حلف الفضول، سفر دوم ایشان به شام و تحلیلی پیرامون این دو مسافرت بیان شده است.

در بخش پنجم، از ازدواج تا بعثت رسول خدا(ص) و مسائلی چون ازدواج آن حضرت با حضرت خدیجه(س) و عوامل آن، شخصیت حضرت خدیجه علیهاالسلام و. . . مطرح گشته است.

نویسنده در بخش ششم برای بررسی وضعیت عرب جاهلی قبل از اسلام، با بیان موضوع هایی چون: مفهوم جاهلیت و حدود زمانی و مکانی آن، حیات سیاسی و اجتماعی عرب جاهلی، حیات دینی و شریعت عملی عرب جاهلی، به دین های موجود در جزیره العرب پیش از اسلام شامل یهودیت، مسیحیت، مجوسیت، آیین صائبین، دهریت و حنفیّت اشاره داشته و خصلت های روحی و اخلاقی عرب جاهلی، قوانین مدنی، حقوق زنان و فرزندان، خرافه و خرافه پرستی و وضعیت عمومی جهان قبل از بعثت را بررسی کرده است.

در بخش هفتم که به بعثت تا هجرت پیامبر اختصاص دارد، پس از ذکر بعثت رسول خدا(ص) و تحلیلی پیرامون آن، از پیشگامان در اسلام و ایمان، انذار عشیره و دعوت عمومی، تهدیدات و تطمیع های قریش، مقابله جدی قریش با اسلام، احتجاجات مشرکین با رسول خدا(ص)، آغاز گشایش و هجرت به حبشه، تحریم اقتصادی و محاصره در شعب ابوطالب، رحلت ابوطالب و خدیجه علیهاالسلام، دعوت قبایل، سفر رسول خدا(ص) به طائف، کارنامه اسلام در مکه، زمینه های اسلام مردم مدینه، آغاز اسلام مردم مدینه و انگیزه آن، هجرت مسلمانان به مدینه، لیله المبیت و هجرت رسول خدا(ص) به مدینه یاد شده است.

این کتاب به دوران پس از مکه نپرداخته و از زندگی رسول خدا(ص) در مدینه و حوادث آن دوران و جنگ های پیامبر یاد نکرده است. در نگارش این اثر، به نقل وقایع تاریخی بسنده شده و در برخی موارد نیز با تحلیل نگارنده همراه است.