تاريخ : جمعه 1399/1/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69527
هر روزی که انسان گناه نکند، نوروز است

هر روزی که انسان گناه نکند، نوروز است

سخنان مهم آیت الله محمدی ری شهری در خصوص بسته شدن درب های بقاع متبرکه، افراط و تفریط در مسائل فردی، اجتماعی، اعتقادی و سیاسی و نیز شبهاتی که اخیرا در رابطه با ساختن اماکن متبرکه مطرح شده است در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

مجری برنامه "خادم القرآن حاج عباس سلیمی": عرض ادب دارم و همچنین تشکر از حضور حضرت آیت الله محمدی ری شهری و حلول سال جدید را تبریک عرض میکنم، البته شما خود میزبان هستید ما نباید خیر مقدم بگوییم در خدمتتون هستیم تا باب کلام را با بینندگان ارجمند باز بفرمایید.

آیت الله محمدی ری شهری:
بسم الله الرحمن الرحیم.
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال. قبل از هر سخن تسلیت عرض می کنم شهادت مظلومانه امام کاظم حضرت موسی بن جعفر(ع) را خدمت فرزند بزرگوارش امام هشتم و همچنین حضرت بقیه الله الاعظم که از سلاله پاک ایشان است و همچنین دو بزرگواریکه در محضرشان هستیم حضرت حمزه بن کاظم و حضرت طاهرعلیهماالسلام و مختوم بزرگ ما حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
امیدواریم که با دعای حضرت موسیبن جعفر(ع) و دعای حضرت رضا(ع) و فرزندش حضرت بقیه الله الاعظم هرچه زودتر این بیماری خطرناک از جامعه ما رخت بربندد و جای خودش را به سلامتیوعافیت به همه بیماران دهد و بهترین پاداش ها را نصیب خدمتگزاران این عزیزان بنماید.

نكته ای که خیلی جالب توجه است در همین مسئله، این است که در دعای توسل، بعد از دعای توسل مرحوم محدث قمی یک دعای توسل دیگری دارد که نقل می کند درآنجا، جالب است این دعای توسل هم خوب است كه از آن دعاي توسل در بین آنجایی که مي گويد حاجات خودش را از خدا بخواهد، ضمن آنها اين هم خوانده شود،آنوقت در مورد حضرت موسي بن جعفر اين گونه است:"اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْاَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر عَلَيْهِ السَّلامُ اِلاّ عافَيْتَني بِهِ فِي جَميعِ جَوارِحي ما ظَهَرَ مِنْها وَمابَطَنَ يا جَوادُ يا كَرِيمُ"، يعني حاجت اختصاصی از حضرت موسي بن جعفر، طلب عافيت ظاهر و باطن، ان شاء الله ملت ما همه دوستان اهل بيت علاقه مندان اهل بيت در سراسر جهان به حق اين بزرگوار از عافيت ظاهري و باطني برخوردار شوند به ويژه اين بيمارانی که الان در بیمارستان ها منتظر دعای مردم عزیزمان هستند.

مجری برنامه : از زاویه بسیار خوبی حضرت استاد بحث را آغاز فرمودید، ما عمیقا در جامعه نیازمند ارتقاء معرفت دینی هستیم، مثلا همین واژه ی عید را هر کسی ممکن است به زعم خودش معنا و برداشت کند، با همین دیدگاه عالمانه ای که آغاز فرمودید مایل بودم از جنابعالی تقاضا کنم، مفهوم واقعی عید رو از نظر شارع مقدس به عنوان یک عالم دینی برای ما بیان بفرمایید.

آیت الله محمدی ری شهری: بنده قبل از هر سخن مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) و همچنین اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد فرخنده حضرت بقیه الله الاعظم را تبریک عرض می کنم و همچنین عید نوروز را. اشاره زیبایی نمودید که عید واقعی و عید غیر واقعی حالا من تعبیر میکنم عید واقعی و عید اعتباری. عید در قرآن کریم یک بار در سوره مبارکه مائده آمده، آنجایی که حضرت عیسی وقتی از او حواریون درخواست مائده آسمانی کردند، حضرت می فرماید:اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِتَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَاین خواسته آنها خواسته جالبی نبود مادی بود و برای اینکه متوجه شوند حضرت عیسی راست می گوید یا دروغ ولکن حضرت در لباس بسیار زیبایی، خدایا به ما عیدی بده، یک مائده آسمانی که آیه تو باشد که آن مائده آسمانی آمد که بعضی ها احتمال دادند که روز یکشنبه بوده این واقعه، که روز یکشنبه را الان مسیحی ها تعطیل می کنند همان روز نزول مائده آسمانی است. خدمتتون عرض کنم که یک عید اعتباری داریم و یک عید واقعی. عید اعتباری با اعتبارهای مختلف تفاوت می کند مثلا سنت ایرانی ها بوده که روز اول فروردین یعنی روز آغاز طبیعت روزی که طبیعت لباس نو می پوشد شکوفه ها باز می شوند درختان سرسبز می شوند این را جشن می گرفتند این یک مناسبت زیبایی است ولی خوب این یک مسئله اعتباری است یا بعضی از اعیاد مثل عیدفطر عید قربان این ها همه عید هستند اما این ها عیدهای معنوی هستند و عید نوروز عید مادی است. زمانی که حضرت امیرالمونین به خلافت ظاهری رسید که خلافت باطنی ایشان بعد از رسول الله بود ولکن در زمان امارتش روزی عید نوروزی بود شخصی گویا ایرانی بود این روایت از کتاب معتبر است از کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق این بزرگواری که مردم ری در محضرشون هستند ایشون نقل می کند که خلاصه یه فردی یک هدیه ای آورده بود نزد حضرت در روز عید نوروز ، حضرت گفت این چیست؟ عرض کرد امروز روز عید نوروز است، حضرت فرمود:اِصْنَعُوا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزاًهر روز را روز نوروز درست کنید یعنی دو جور می شود معنا کرد یک آنکه اگر عید نوروز روز عیدی آوردن است هر روز هدیه بیاورید حضرت مزاح کردند ولکن یک معنای دقیق تری دارد و این است که کاری کنید هر روزتان نوروز باشد. آنوقت خود شیخ صدوق از مولا نقل می کند در همین کتاب،نیروزنا كُلُّ يَومٍنوروز ما هر روز است معنای این جمله را حضرت در کلام دیگری می فرمایند:كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌیعنی هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز نویی است یعنی انسان یک قدم جلوتر رفته است. گناه انسان را میبرد به عقب ولکن نوروز یعنی روزیکه انسان یک قدم جلوتر از روز دیگر است یک روز نو است روز جشن است جشن واقعی، که این عید واقعی است که حضرت در عبارتاِصْنَعُوا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزاًاشاره به همین عید داره آنوقت جالب است که مرحوم محقق نراقی صاحب کتاب مستند یک کتاب شعری هم دارد به نام طاقدیس و آن مثنوی مفصلی دارد در خصوص همین عیدمی گوید : عاشقان را عید باشد ماه و سال آنان که عاشق خدا هستند همه روزهایشان عید نوروز است نی چه عید کودکان وهم و خیال عید کودکان نیست که خوشحال باشند که عیدی بگیرند عامه را عیدت به غیر از نام نیست آری آری فرق در ایام نیست امروز با فردا چه فرقی دارد با دیروز چه فرقی دارد یعنی همه روز ها روز است دیگر خوش تر از ایام عاشق کس ندید هر شبش قدری و هر روزیش عید این همان یعنی نیروزنا کل یوم یعنی همین.

مجری برنامه: شاید زیباتر از این نمیشد این تعبیر زیبا و عالمانه را از واژه عید داشته باشیم با این دیدگاهی که استاد مطرح فرمودند ان شاء الله که هر روزتان نوروزباد. حضرت استاد در خصوص شرایط پیش آمده به دنبال بیانیه ای که توسط حضرتعالی، تولیت حرم رضوی و حرم بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(ص) صادر ومنعکس شد موقتا تشرف به این عتبات متوقف شده، حضرتعالی این شرایط را که کسی هم دلش نمی خواهد اینگونه باشد اما بر اساس ضرورت های عقلانی این تصمیم گرفته شده چگونه ارزیابی می فرمایید.

آیت الله محمدی ری شهری: واقعا در اطلاعیه هم آمد که ما متاسفیم از حادثه پیش آمده ولیکن آن زمان که حرم ها باز بود بر اساس انجام وظیفه بود امروز هم که حرم ها بسته است بر اساس انجام وظیفه است، یعنی خود این بزرگواران از ما می خواهند به گونه ای عمل کنیم که مردم مبتلا نشوند، یعنی هر اقدامی که باعث توسعه این بیماری شود گناه و هر اقدامی که باعث کم کردن توسعه این بیماری شود این لازم و وظیفه شرعی است. خود حضرات به ما یاد دادند که وقتی نوافل با فرائض تعارض پیدا میکنند فرائض مقدم هستند، واجبات مقدم هستند خودشان یاد ما دادند. حالا یک روایت جالبی هست که شاید مردم ما نشنیده باشند وگرنه انقدر مسافرت نمی رفتند، درروایت از پیغمبر اکرم(ص) است که می فرماید:إذا سَمِعْتُمْ بالطَّاعُونِ بأَرْضٍ فلا تَدْخُلُوها، طاعون یعنی بیماری مسری، حضرت در آن زمان یعنی ۱۴۰۰ سال پیش این مطلب را فرمودند.می فرماید وقتی می بینید در شهری بیماری واگیردار هست حق ورود به آن شهر را نداریدوإذا وقَعَ بأَرْضٍ وأَنْتُمْ بها فلا تَخْرُجُوا مِنْهااگر در شهری هستید که در آن شهر بیماری واگیردار است از آنجا خارج نشوید، اگر واقعا همه دنیا به این عمل می کردند، اگر در ایران آن نقطه اولی که این بیماری آمد مردم نه میرفتند و نه می آمدند، اکر دنیا به این دستور بهداشتی مهم عمل می کرد این ویروس شیوع پیدا نمی کرد، این روایت خیلی عجیب است که پیامبر اکرم(ص) در بیش از۱۴۰۰ سال قبل گفته و الان یه عده حرف ایشان را نمی شنوند واقعا اگر کسی بخواهد عمل کند به این، این یک دستور بهداشتی است، یک دستور بسیار مهم بهداشتی از رسول الله است که فرمود آقا خانم، بیماری واگیردار در شهر خود دارید یا خیر، شما خوب هستید ولی شاید ناقل باشید، آقا شما که در این شهر هستید بیماری واگیردار است نرو به شهر دیگر، حالت خوب هست اما نمیدانی و ناقل هستی، این حرف پیامبر است.
بنابراین این دستور العمل برای همه است یعنی هرکس وظیفه شرعی، انسانی و اخلاقی دارد که مانع توسعه بیماری شود و اگر نکند به وظیفه خود عمل نکرده، این نکته ای است که همه باید بدانند و ما هم به وظیفه خود عمل کردیم همه آستان ها به وظیفه خود عمل کردند وظیفه دارند که کمک کنند یعنی ستاد مقابله با کرونا را همه باید کنند آحاد مردم وظیفه دارند اگر کمک نکنند کاری از دست آنها برنمی آید هر روز فشار بر آن ها بیشتر می شود بیشتر خسته می شوند در پیام مقام معظم رهبری بود که تشکر کردند از این ها چون آن ها در صف اول مقابله هستند و دیگران باید پشت سر این ها باشند به این ها ضربه نزنند اگر کمک نمی کنند لااقل ضربه نزنند و کار و فشار رو بیشتر نکنند.

مجری برنامه: دیدگاه شارع مقدس در مورد دو مقوله افراط و تفریط کاملا واضح و مشخص است مردم ما هم همواره از دست کسانی که یا در این جبهه هستند یا آن جبهه رنج می برند، دیدگاه جنابعالی در خصوص این قضیه بویژه در شرایط حاضر چیست؟

آیت الله محمدی ری شهری: باید نظر حضرت امیرالمونین را ببینیم چیست. حکمت ۷۰ نهج البلاغه می فرماید:لاتَرَی‌ الجاهِل‌َ اِلاّ مُفْرِطاً اَوْمُفَرِّطاًانسان نادان یا افراط می کند یا تفریط ما در نمازهای پنجگانه از خدا راه مستقیم را می خواهیم. خدا رحمت کند آیت الله بهجت(ره) را ایشان می فرمودند: انسان باید از خدا بخواهد لحظه به لحظه او را راهنمایی کند تا بداند چه بگوید و چه کند. یعنی در راه مستقیم رفتن کمک خدا را می خواهد، اهدنا الصراط المستقیم، اطراف صراط مستقیم را حضرت خط کشید و فرمود این صراط مستقیم است  و اطرافش راه انحرافی، افراط و تفریط هر دو راه های انحرافی هستند باز حضرت می فرماینداليَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ،منحرف نشویدوَالطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِى الْجَادَّةُاون صراط مستقیم که انسان به مقصد میرسد این راه پیامبر است دنبال امام برو. حضرت در روایت دیگری دارد که حضرت می فرماید دو طایفه در مورد من جهنم می روند عده ای که از بس مرا دوست دارند می گویند علی خداست و غلو می کنند که جهنم می روند یه دسته هم میگویند علی کافر است مانند خوارج راه مستقیم چیست النمط الاوسط یعنی با علی بودن. در دعای ماه شعبان می خوانیم: المُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ ، وَ المُتَأخِّرُ عَنهُم زَاهِقٌ ، وَاللّازِمُ لَهُم لاحِقٌ یعنی اگر می خواهی راه مستقیم بروی دنبال رهبرت باش دنبال امامت باش آن زمان به دنبال علی(ع) باش و الان هم دنبال رهبری باش. یک روایت جالبی هست از امام صادق(ع) که نشان می دهد این مشکل افراط و تفریط همیشه بوده، می فرماید:قَومٌ يَزعُمُونَ أنّي إمامُهُم، اینها خیال می کنند که امامشان من هستم یعنی می گویند ما شیعه امام صادق هستیم حضرت می فرماید:لَعَنَهُمُ اللّه ُ، ما أنا لَهُم بِإمامٍ،من امام اینان نیستمكُلَّما سَتَرتُ سِترا هَتَكُوهُ، هرچه پرده پوشی میکنم، پرده دری می کنند أنا أقولُ : كذا و كذا ، فيقولونَ : يَعني كذا و كذا ، من می گویم اینگونه آنها می گویند مراد امام چیز دیگری است، دلخواه خودشان را به امام نسبت می دهند. انسان در همه مسائل باید دنبال حجت باشد، حجت خدا در زمان معصوم ولی خدا است و در زمان غیبت ولی فقیه است در مسائل سیاسی دنبال رهبری باید بود در مسائل فردی هم افراط و تفریط نکن بعضی ها آنقدر مواظب هستند که هر چیزی اجتناب می کنند از هرچه حتی آلوده نیست اجتناب می کنند و وسواس دارند و یه عده هم می آیند ضریح را لیس می زنند شاید این میکروب داشته باشد یک فرد کرونایی به آن دست زده باشد. انسان باید ببیند در مسائل فردی اجتماعی سیاسی حد وسط چیست. اسلام دین واسعی است، خوارج به خود سخت گرفتند که نتیجه خوارج می شود داعشی های امروز، خوارج کسانی بودند که به پیغمبر هم می گفتند تو عادل نیستی حضرت محمد فرمودند در آینده مشخص می شود که شما چگونه هستید. اینان در نهروان با امیرالمونین درگیر شدند.

مجری برنامه: این عده که افراط می کنند واقعا مردم ما بسیار آگاه هستند و اصلا شاید جایز نباشد وقتی برای پاسخگویی به آن ها صرف بشود از طرفی هم افرادی را می بینیم که شاید فرصت را مناسب می بینند که شاید از آب گل آلود ماهی بگیرند و به دنبال آن هستند که قداست عظمت و معنویت و تاثیرگذاری اماکن مقدس اعتبات عالیات را حالا که فرصت مناسبی پیدا کردند به طور کلی نفی کنند و نادیده بگیرند به آن ها چه پاسخی باید داد.

آیت الله محمدی ری شهری: در این شرایطی که قرار گرفتیم و مخصوصا درب های حرم های مقدس بخاطر وظیفه شرعی بسته شده بعضی از جهال واقعا جاهل فرصت را غنیمت شمردند برای تغذیه رادیوهای بیگانه و خصوصا سعودی های وهابی، حرف هایی زدند که باطن خودشون را روشن کردند، یکی از اون حرفا این بود که“این اماکن و مزارها ساخته شد تا بیماران را شفا‌ بده، بی اولادها را اولاد دار کند، و حالا دیدید که در مقابل کرونا نتوانستند کاری کنند، شفا دست خداست” این آدم جاهل بی سواد نمی داند که نه تنها شفا دست خداست همه چیز دست خداست، بر اساس اعتقاد ما لا مؤثر فی الوجود الا الله هیچ کس در جهان اثر گذار نیست جز مسبب الاسباب جز خدا، لااله الا الله یعنی لا مؤثر فی الوجود الا الله، این توحید ابراهیم است،الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِاین غذایی هم که میخورم رفتم تلاش کردم غذا تهیه کردم کار کردم نان تهیه کردم اما خدا بهم طعام میدهد، خدا من را سیراب می کند،وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِمریض که می شوم خداشفا می دهد همه چیز دست خداست همه امور دست خداست، هر حرکتی در این عالم تحقق پیدا می کند محرک اصلی آن خداست.
دعای زیبایی دارد امام باقر(ع) در نافله شب که سندش هم صحیح است:أنت اللّٰه زين السماوات و الأرض و أنت اللّٰه جمال السماوات و الأرض و أنت اللّٰه عماد السماوات و الأرض و أنت اللّٰه قوام السماوات و الأرض
یعنی همه چیز در آسمان و زمین قوامش به خداوند است، اگر نازی کند از هم فرو ریزند قالب ها، این اعقاد ماست ولکن خداوندأَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَاَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباًوقتی تو بیمار میشوی دارو شفا می دهد یا خداوند؟ آیا تو بیمار میشوی بیمارستان میروی یا نمیروی؟ دارو می خوری یانمی خوری؟ چه کسی شفا را در دارو قرار داده؟وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ، طبیب در روایات ما آمده وسیله است، دارو وسیله است، دارو را می تواند نتیجه بدهد یاندهد، یا حتی نتیجه عکس بدهد. همه چیز دست خداست ولیکن عالم، عالم سبب و مسبب است،فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباًهمه چیز سبب دارد، شفا سبب دارد که یکی از اسباب دارو است. یکی از پیامبران گذشته بیمار شد و گفت من دارو نمی خورم خداوند هم فرمود من هم شفا نمی دهم، تا دارو بخورد. الدواء من القدر، دارو از تقدیرات الهی است، خدا اثر شفابخشی را در دارو قرار داده، ولی در کنار دارو دعا هست و توسل هم است، وهابی ها می گویند فقط از خدا باید خواست، آیا این آیه قرآن را قبول ندارند که می فرمایید وقتی آمدند پیش تووَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّـهَ تَوَّابًا رَّحِيمًااگر پیامبر دعا کند، دعایش مستجاب است و اهل بیت همین گونه. اولا مزار اهل بیت بر اساس دروغی که اون بیچاره گفته که مثلا مزار ایشان برای نازایی و بیماری ساخته شده کدام شیعه گفته کجا نوشته شده؟ کدام شیعه معتقده کدام یک از بانیان به این علت این بناها را ساخته؟ دروغ به این واضحی!؟ واقعا شرم هم هست تو این دنیا! این بیوت بر اساس آنچه قرآن به ما تعلیم داده بنا شده. این ها بی سواد هستند قرآن هم نمی دانند. در جریان اصحاب کهف بعد از اینکه متوجه شدند بعد از چند صد سال این ها در غار هستند آمدند دم غار و دو دسته شدند یه دسته می گفتند یک بنای یادبودی اینجا بسازیم و عده ای می گفتند اینجا را مسجد کنیمقَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًاقرآن این رانقل می کند چون آنها نمی دانستند که اصحاب کهف نمرده اند می گفتند این ها اینجا دفن شده اند و ما مدفن این ها را مسجد درست می کنیم مردم در این مکان نماز بخوانند قرآن هم نگفت که اینان حرف اشتباهی زدند، قرآن می فرماید آنان که پیروز شدند گفتند که مسجد باید ساخته شود، توسعه این امکان مقدسه هم بخاطرحرف قرآن استفِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِقرآن میگوید خانه هایی که خانه های ذکر است و خدا اجازه داده این خانه ها بلند بشود تُرْفَعَ یا رفعت ظاهری است یا رفعت باطنی استوَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ، رفع یعنی ارتفاع ساختمان بیت الله. این جا هم همین است انبیا الهی و اولیاء الهی خداوند به ایشان اذن داده که بلند شوند یا باطنی رفعت پیدا کنند هردوش یکی است رفعت پیدا کنند یعنی بگونه ای باشند که مردم به ایشان احترام بگذارند، خود اهل سنت صاحب کتاب درالمنثور که تفسیر مأثور اهل سنت است، لااقل به تفاسیر خودتان مراجعه کنید، می گوید وقتی این آیه نازل شد یک شخصی از پیامبر سوال کرد، مقصود از این خانه ها، خانه انبیاء است حضرت فرمود بله ابوبکر خانه حضرت زهرا و حضرت علی را نشان داد و سوال کرد این خانه هم از همان خانه ها است؟ حضرت فرمود بله از با فضیلت ترین خانه های انبیاء است. این خانه هاخانه های ذکر است اینجا محل عبادت است محل احترام به اهل بیت است. حضرت فرمودقُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى. برای همین مردم این جا می آیند و اینجا را ساختند، بله مردم توسل به ایشان هم می کنند طبق روایات خودشان که این ها از روایات خودشان هم اطلاع ندارند. از خود حضرت رضا خود پیغمبر از خود حضرت عبدالعظيم از خود حضرت امامزاده حمزه از خوشان می‌خواهند یه کاری برای ما بکنند، چه اشکالی دارد؟وهابیت چه می گوید؟ ما چه می گوییم؟وهابیت که جریان دست ساز استعمار است می گوید، یعنی واقعا اهل سنت هم دلشان خون است از دست اینها، وهابیت اهل سنت رو هم تکفیر می کند،  در ایران شیعه و سنی در کنار هم هستند.ولی وهابی‌ها با آنها هم بد هستند، علمای اهل سنت در ایران دلشون خون هست از دست بعضی افراد وهابی اینجا قرآن رو نمی خوانند.در قرآن آیات زیادی است که نشان میدهد امر توسل را .اونها می گویند قائل شدن به قدرت غیر الهی شرک است. نمی‌توانند بفهمند یا نمی‌خواهند بفهمند.قدرت غیر الهی ولایت تکوینی غیر از خدا یک وقت متکی به خداست، یک وقت ما قائلیم که استقلال دارد که اگر گفتیم استقلالی وجود دارد قطعا شرک است. لا موثر فی الوجود الا الله.ممکن خدا به فردی قدرتی بدهد. ولایتی بدهد ولایت تکوینی معنایش همین است.حال ببینید در قرآن چقدر از این موارد خیلی روشن آمده است.انی اخلق لکم من الطین کهیئه الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله، اینها اگر کاری بکنند به اذن خداست. بدون اذن خدا امکان ندارد کاری انجام بدهند.احی الموتی، مرده را زنده می کنم. من زنده می کنم، این قدرت را خدا به من داده، باذن الله.کسانی که خداوند در اثر اطاعت مَثَلِ خدا شدند، قدرتی داده. آنها البته بر خلاف قدرت خدا کاری نمی کنند.در مصاحبه قبلی هم عرض کردم.یا من لا تبدل حکمته الوسائل اینها همه وسائل خدا هستند طبق آیات قرآن. اینها کاری انجام نمی‌دهند که خلاف حکمت الهی باشد. آنجا که حکمت الهی باشد، انجام می دهند. آیات بسیار زیاد هست، چند نمونه ذکر می کنم. مثلا حضرت یوسف که فرمود :اذهبوا بقمیصی هذا فالقوه علی وجه ابی یأت بصیرا، فلما ان جاءالبشیر القاه علی وجهه فارتد بصیراپیراهن حضرت یوسف چشمان نابینای پدر را بینا می کند، آنوقت خود حضرت یوسف کاری ازشان بر نمی آید؟وهابیون قرآن را هم نمی فهمند.یا حضرت سلیمان، خداوند چه قدرتی به ایشان داد.و حشر لسلیمان جنوده من الجن و الانس والطیر، همه مسخّر او بودند. بدستور سلیمان عمل می کردند، اما به اذن خدا و همه اش باذن الله بود. حالا اینها که پیغمبر بودند، اولیاء الهی، حضرت سلیمان وقتی که میخواست تخت بالقیص رو بیاره، فرمود:أیّکم یأتینی بعرشها قبل أن یأتونی مسلمین. قبل اینکه آنها تسلیم شوند، تخت ملکه سبا را چه کسی می تواند بیاورد؟قال عفریت من الجن انا آتیک قبل ان تکون من مقامک. قبل از اینکه مجلس تمام بشه، در مجلس من می آورم.قال الذی عنده علم من الکتاب انا آتیک به قبل ان یرتد،ّالیک طرفک. قبل از چشم زدن بهم برایت می آورم. ایشان چه کسی بود؟ اولیاء بود، عاصف بود طبق روایات جانشین حضرت سلیمان بود. آنوقت امامان ما علم من الکتاب داشتند. یعنی همه ی کتاب را می دانستند و قدرتی که دارند و خدا به آنها داده، چه اشکالی دارد که خداوند قدرت خودش را به آنها داده؟انسان های جاهل این همه آیات خدا را نمیفهمند و یا خود را به نفهمی می زنند.البته اهلبیت خلاف حکمت الهی کاری انجام نمی دهند.داستانی را یکی از علمای مشهد برای ما نقل می کرد جالب بود که جوانی عاشق دختری شده بود، آمد حرم از امام رضا هر چه خواست و التماس کرد که این امر خیرصورت پذیرد ولی انجام نمی شد. روزی فردی به جوان گفت این چیزای مهم رو از حضرت رضا نخواه، سر قبر بزرگانی چون شیخ بهایی برو و متوسل به اینها بشو تاحاجت روا شوی.رفت سر قبر شیخ بهایی و مطرح کرد و بعد از مدتی وصلت صورت گرفت.یکی دو هفته از زندگی این جوان که گذاشت، هفته سوم سه چهار نفر قوی هیکل درب خانه را زدند و خانم را صدا کردند که بیاید. جوان گفت چه شده؟! گفتند این زن قبلا پیش ما بوده، حالا مهلت تمام شده و بگو بیاید. جوان پس از آن به سر قبر شیخ بهایی آمد و با گلایه گفت شما که علم غیب نداری، چرا حاجت مردم را روا می کنی؟لاتبدل حکمته الوسائل

دعای پایانی:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَأَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :