727 - راهنما شدن به راه درست

بسم الله الرحمن الرحیم

راهنما شدن به راه درست

وَ اجعَلني... مِن أدلّةِ الرَّشادِ‌. [۱]

در تبیین این جمله نورانی سخن به اینجا رسید که فقیه راستین، زمانی می‌تواند مرشد مردم به راه حق باشد که نه تنها با علم و گفتار، بلکه با عمل و رفتار دلیل رشاد باشد. در نتیجه، ساده‌ترین راه شناخت راهنمایان راستین، مطالعه رفتار و کردار آنهاست. اگر کسی افزون بر دعوت زبانی به راه درست، رفتارش نیز مؤید آن بود، جزء مرشدان واقعی است؛ وگرنه همان طور که قبلا هم بیان شد، فرعون نیز ادعای راهنمایی به سوی راه درست داشت. او می‌گفت:

﴿وَ ما أَهْدِيكُمْ إِلاَّ سَبِيلَ الرَّشادِ﴾. [۲]

شما را جز به راه درست هدايت نمى‌كنم.

در مقابل، مؤمن آل فرعون هم می‌فرمود:

﴿يا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشادِ﴾. [۳]

اى قوم من، از من پيروى كنيد تا شما را به راه‌ درست هدايت كنم.

امروزه نمونه مدعی هدایتگری در زمان ما، دولت آمریکا است که می‌گوید من خیر و صلاح شما را می‌خواهم؛ ولی در عمل، مزدورهای خود را می‌فرستد تا به بهانه اعتراض مردم را بکشند و اموالشان را غارت کنند، در نقطه مقابل، هدایتگر واقعی و موسای زمان ما، رهبر بزرگوار انقلاب است که هم در گفتار و هم در رفتار راه درست را به مردم نشان می‌دهد.

ولی متأسفانه کسانی که سال‌ها در این نظام مسؤولیت داشتند و خود را «خط امامی» معرفی می‌کردند، در این فتنه اخیر جای «فرعون» و «موسی» را عوض کردند. چنین تفکری از صدر اسلام وجود داشتند، زیرا فتنه و آزمایش همواره بوده و هست و عده‌ای نیز در این فتنه‌ها رفوزه می‌شوند:

﴿أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ﴾. [۴]

یکی از خصوصیات آخر الزمان، فتنه‌های فراوان آن است، ولی خوبی این فتنه‌ها نمایان شدن باطن منافقین است که خود، زمینه نابودی آنها را فراهم می‌سازد، در روایتی از رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) چنین نقل شده است:

لاتَكرَهُوا الفِتنَةَ في آخِرِ الزمانِ‌؛ فإنّها تُبِيرُ المُنافِقينَ. [۵]

در آخر الزمان، فتنه را ناخوش نداشته باشيد؛ زيرا آن فتنه‌ها، منافقان را نابود مى‌سازد.

بنابراین، کسانی که در فتنه اخیر به جای حمایت از مقام معظم رهبری، از آمریکا و ایادی جنایتکار او حمایت کردند، در واقع از کسانی دفاع کردند که خانه‌های مردم را آتش زدند و مردم عادی را کُشتند و این همه خسارت به کشور وارد کردند. آنها ماهیت خود را بیش از پیش روشن کردند. بنده در فتنه سال ۸۸ هم عرض کردم که اگر کسی در برابر این نظام و در برابر رهبری بایستد، عاقبت به خیر نمی‌شود، بلکه عاقبت به شرّ می‌شود. سرانجام هم، چنین شد که جزء طرفداران فرعون زمان، یعنی آمریکا و اسرائیل قرار گرفتند و اینگونه در صف دشمنان و جنایتکاران ایستادند.


[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)، الدعاء ۲۰.

[۲] سوره غافر، آیه۲۹.

[۳] سوره غافر، آیه۳۸.

[۴] سوره عنکبوت، آیه۲.

[۵]کنز العمال، متقی هندی (۹۷۵ ق)، ج۱۱، ص۱۸۹، ح۳۱۱۷۰.

  • 727 - راهنما شدن به راه درست (دانلود)