تاريخ : سه شنبه 1398/9/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69338
نیاز جامعه‌ی امروز نگاه علمی به اخلاق بر اساس منابع دینی است

نیاز جامعه‌ی امروز نگاه علمی به اخلاق بر اساس منابع دینی است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده در نشست پژوهش های اسلامی در معنویت و اخلاق؛ بایسته ها و چالش ها : ما امروز نیازمند نگاه عالمانه به اخلاق هستیم و حوزه های علمیه باید به مسئله اخلاق بیش از پیش توجه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیدهدر نشست پژوهش های اسلامی در معنویت و اخلاق؛ بایسته ها و چالش ها که شامگاه دوشنبه ۲۵ آذرماه در سالن اجتماعات  مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نهضت تولید علم تصریح کرد:

ما امروز نیازمند نگاه عالمانه به اخلاق هستیم و حوزه های علمیه باید به مسئله اخلاق بیش از پیش توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه صداقت و دوستی صادقانه در جامعه کمرنگ شده افزود: در جامعه اخلاقی بسیاری از رفتارهای کنونی زیبنده نیست و حوزه های علمیه می توانند با رویکرد علمی از دیدگاه قرآن و حدیث چاره اندیشی کنند.

حجت الاسلام پسندیده، با استناد به آیات قرآن کریم افزود: بخل ورزی، آسیب رساندن به دیگران، کاهش امید، از مسایل اخلاقی جامعه است و خداوند متعال در قرآن کریم به این مضامین اخلاقی اشاره کرده است.

نویسنده کتاب رضایت از زندگی درباره نشانه های خداشناسی در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ما اگر به معنویت توحیدی برسیم می توانیم بگوییم در زمینه اخلاق و معنویت پیشرفت کرده ایم.

حجت الاسلام پسندیده فقدان فقه آموزی را یکی از چالش های حوزه اخلاق برشمرد و گفت: امروز نیازمند درس خارج اخلاق هستیم.

رییس مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی حوزه علمیه قم : بایسته های پژوهش در اخلاق و معنویت مانند فقه قابل طرح و اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانیدر این نشست گفت: همانگونه که فقه یک حوزه بالنده دانشی است و روشمند مسیر خود را طی کرده در اخلاق و معنویت نیاز به این حوزه دانشی داریم.

وی افزود: همانطور که فقه در چارچوب کتاب و روایات تعریف شده و نتیجه مطلوبی داشته، اخلاق و معنویت نیز در این راستا قابل گسترش است.

حجت الاسلام آذربایجانی تصریح کرد: همانطور که فقه به زندگی مردم راه یافته و در رفتار مردم نمود پیدا کرده باید اخلاق و معنویت که از ظرفیت های بزرگ اسلامی است به زندگی مردم وارد شود.

پژوهشگر اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی : همگام با اصول فقه الاحکام نیازمند اصول فقه الاخلاق هستیم

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوریپژوهشگر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست با اشاره به روش عالمانه برای تبیین ارزش های اخلاقی گفت: باید ب ای اثبات گزاره های اخلاقی از روش اجتهادی و منابع عقلی بهره گرفت.

وی با بیان اینکه عالمان حدیث تلاش کرده اند نقل حدیث را به امانت به ما برسانند گفت همت مولفان نقل روایات بوده و تحلیل آن به تعویق افتاده است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری با تاکید بر تمرکز در مسئله فقه الاخلاق افزود: برای پرهیز  از هرج و مرج روس شناختی در مباحث اخلاقی نیازمند مباحث کارشناسی مانند خارج فقه هستیم.

» گفتنی است این نشست از سلسله نشست های علمی به مناسبت هفته پژوهش با شعار "پژوهش معنویت و اخلاق با موضوع پژوهش های اسلامی در معنویت و اخلاق؛ بایسته ها و چالش ها"، با سخنرانی حجج اسلام آقایانعباس پسندیده،مسعود آذربایجانیومحمد عالم زاده نوری،  از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با شعار «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» با همکاری معاونت پژوهش حوزه های علمیه و مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی حوزه در روز دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸ ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار گردید.

همچنین در کنار برگزاری این نشست علمی، آثار و دستاوردهای سال ۹۸ و شش ماهه دوم سال ۹۷ پژوهشگاه قرآن و حدیث در معرض بازدید حاضرین در نشست قرار گرفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :