702 - راه‌یابی به بهترین آیین (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

راه یابی به بهترین آیین (۲)

اللَّهُمَّ اسلُك بِيَ الطَّريقَةَ المُثلى‌. [۱]

در تبیین این فراز نورانی از دعای مکارم الاخلاق، اشاره شد که چند مطلب نیاز به توضیح دارد. مطلب اول این بود که مقصود از راه، راه رسیدن به مقصد انسانیت است.

دومین مطلب این است که «طریقه مُثلی» یا همان بهترین راه برای رسیدن به مقصد چیست؟ در هر حرکتی، بهترین راه برای رسیدن به مقصد نهایی، راهی است که نزدیک‌تر و روشن‌تر باشد. در حرکت به مقصد انسانیت، اسلام راه نزدیک‌تر و روشنی است که خداوند متعال که آفریننده انسان است، به او معرفی کرده است.

امیر مؤمنان علی(علیه‌السلام) مطابق نقل کافی می‌فرماید:

إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ و تَعالى‌ شَرَعَ‌ الإِسلامَ‌ و سَهَّلَ شَرائِعَهُ لِمَن وَرَدَهُ... فهُو أبلَجُ‌ المَناهِجِ، مُشْرِقُ الْمَنَار‌، ذَاكِي الْمِصْبَاح‌... [۲]

خداوند تبارك و تعالى، شريعت اسلام را مقرّر داشت و آبشخورهايش را براى كسى كه بخواهد بدان وارد شود، آسان و هموار ساخت...اسلام روشن‌ترين راه‌ها و تابناک‌ترین مناره‌ها، نورانی‌ترین چراغ است.

و در بیان دیگری می‌فرماید:

اعْمَلُوا رَحِمَكُم اللَّهُ عَلى أَعلامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ‌ نَهجٌ‌ يَدعُو إِلى دارِ السَّلامِ. [۳]

خدايتان رحمت كند! بر اساس نشانه‌هاى آشكار [حق‌]، عمل كنيد؛ چرا كه اين راه (اسلام)، راه روشنى است كه به سراى سلامت مى‌خوانَد.

بنا بر این، اسلام همان راه برتری است که خداوند منان آن را به عنوان بهترین و روشن‌ترین راه برای رسیدن به مقصد انسانیت معرفی نموده است و این همان «الطریقة المُثلی» است که اگر کسی آن را بپیماید،‌ حتما به مقصد می‌رسد.


[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین(عَلَیْهِ‌السَّلامِ)، ص۹۸، الدعاء۲۰.

[۲].الکافی، الشیخ الکلینی (۳۲۹ ق)، ج۲ ص۴۹ ح۱، ط ـ الإسلامیة.

[۳].نهج البلاغة، الخطبة ۹۴.

  • 702 - راه‌یابی به بهترین آیین (2) (دانلود)