تاريخ : شنبه 1398/7/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69107
تفسیر رهبر انقلاب، حیات سیاسی اسلام را احیا کرده است

تفسیر رهبر انقلاب، حیات سیاسی اسلام را احیا کرده است

آیت الله محمدی ری شهری گفت: تفسیر رهبر معظم انقلاب از سوره برائت، با گرایش هدایتی خود حیات سیاسی اسلام را احیا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «تفسیر سوره برائت» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت:
این کتاب ویژگی مهمی دارد که می‌توان در این خصوص به مقدمه بسط داده شده و عمیق آن اشاره کرد چرا که مفسر این کتاب به قدری به قواعد تفسیر مقید بوده که قواعد ومبنای تفسیر در همه جای این کتاب موج می‌زند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفاسیری که به تفاسیر اهل بیت(ع) مشهور هستند، در واقع تفسیر اهل بیت(ع) نیستند، اظهار کرد:
این تفسیرها گوشه‌ای از تفسیر اهل بیت (ع) را در برمی‌گیرند.

وی در خصوص کتاب تفسیر سوره برائت که در برگیرنده جلسات تفسیر این سوره توسط رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد:
این تفسیر در رده‌بندی کتب تفاسیر، جزو گروه تفسیر بسیط و ما بین تفسیر کوتاه و بلند قرار دارد، که به کاربردی شدن آن کمک می‌کند.

آیت‌الله محمدی ری شهری بیان کرد: این تفسیر با گرایش هدایتی خود حیات سیاسی اسلام را احیا کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، ساده‌سازی مفاهیم قرآنی را از دیگر ویژگی‌های تفسیر رهبر انقلاب دانست و افزود:  تسلط رهبر معظم انقلاب بر فرهنگ فارسی و قدرت خطابه ایشان موجب برخورداری این کتاب از سادگی مفاهیم است که امتیاز ویژه‌ای برای آن محسوب می‌شود به گونه‌ای که جان مطلب را بدون بیان جزئیات، به مخاطب می‌رساند.

وی به آیاتی در خصوص جهاد از سوره برائت اشاره کرد و متذکر شد: رهبر معظم انقلاب مصداق بارز این آیه جهاد هستند.

آیت‌الله محمدی ری شهری با اشاره به جلسه خبرگانی که در زمان جنگ با فرماندهان ارتش از جمله مرحوم رجایی، مرحوم اشراقی و شهید بهشتی در خدمت رهبری حضور داشتند، یادآور شد: ما در آن جلسه مطلع شدیم که شخصی برای حضور و نظارت در جبهه‌ها داوطلب شده  که آن فرد رهبر معظم انقلاب بودند و فردای آن روز راهی جبهه شده و در کنار شهید چمران به عملیات‌های چریکی مشغول شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در خصوص این کتاب اظهار کرد: تفسیر رهبر انقلاب هیچ وقت تحت تأثیر فضای سیاسی آن دوران قرار نگذفته است و ایشان بر مبنای تحقیقات علمی این تفسیر را نوشته اند چراکه ایشان به تعبد در قرآن بسیار تاکید دارند.

وی با انتقاد از اینکه در طب اسلامی تفسیرهایی را به آیات قرآن تحمیل می‌کنند، وجود طب اسلامی را نقض کرد.

آیت‌الله محمدی ری شهری با تاکید بر اینکه تفسیر رهبر انقلاب از سوره برائت به هیچ عنوان خسته کننده نیست، در خصوص تکمیل‌تر شدن این کتاب متذکر شد: منبع ترجمه آیات قرآن باید مشخص شود و ارجاعات هم نیاز به تکمیل بیشتری دارد.

خبرگزاری فارس :