تاريخ : یکشنبه 1398/6/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 69038
استحاله فرهنگی جامعه، عاشورا را رقم زد

استحاله فرهنگی جامعه، عاشورا را رقم زد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ پس از پیامبر(ص)‌ در اثر استحاله فرهنگی، مسلمانان فرزند رسول خدا(ص) را به بدترین شکل ممکن شهید کردند با اینکه به فضایل امام حسین(ع) آگاه بودند. خیانت خواص و نخبگان و اطاعت عوام از آنها سبب استحاله امت اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،آیت الله «محمد محمدی ری‌شهری»عصر روز یکشنبه، ۳ شهریور در همایش «محرم، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها» که در سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: در کشور الجزایر روحانیت انقلابی نظیر انقلاب اسلامی ایران را بنا نهادند اما در طول ۵۰ سال استحاله فرهنگی حتی صدای اذان هم از رسانه‌های آن منتشر نشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه امروز استحاله فرهنگی خطری جدی برای کشور محسوب می شود، گفت:‌ تنها مسیر نجات از این خطر پیوند با ولایت است که خوشبختانه مردم کشورمان این نعمت بزرگ را دارند.

وی با اشاره به دوران پس از رحلت پیامبر(ص) ابراز کرد: پس از پیامبر(ص)‌ در اثر استحاله فرهنگی، مسلمانان امام حسین(ع) فرزند پیامبر(ص) را به بدترین شکل ممکن شهید کردند با اینکه به فضایل حضرت(ع) آگاه بودند.

آیت الله ری شهری تاکید کرد: از صدر اسلام تاکنون دشمنان همواره برای استحاله فرهنگی و سیاسی از خواص و نخبگان بهره بردند به همین دلیل اسلام هیچ گاه اجازه نداده است که مردم بی‌چون و چرا از آنها پیروی و اطاعت داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره استحاله فرهنگی جامعه مسلمانان پس از پیامبر(ص)، ابراز کرد: خیانت خواص و نخبگان و اطاعت مردم عوام از آنها سبب استحاله فرهنگی جامعه اسلامی شد؛ در زیارت عاشورا خداوند در ابتدا خواص و نخبگان یعنی بنیان‌گذران این استحاله سپس محروم کنندگان مردم از امام حسین(ع) را لعن و نفرین می‌کند.

آیت‌الله ری شهری با اشاره به فرمایشی از امام راحل مبنی بر اینکه تاریخ اسلام پر از خیانت بزرگان است، گفت: در تغییرات فرهنگی و سیاسی جامعه خواص و نخبگان نقش بسیار مهمی دارند بر همین اساس آنان باید از دنیاطلبی دوری کنند که به مقابله با امام زمانه خود برنخیزند و این همان پیام عاشورا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز دنیاطلبی برخی از خواص و نخبگان سبب شده که مقابل ولایت به صف‌آرایی بپردازند، مردم باید آگاه و هوشیار باشند میزان رهبر معظم انقلاب است بنابراین نباید هر کس هر سخن سیاسی به زبان آورد از او پیروی کرد.

وی با بیان اینکه نجات مردم از جهالت هدف قیام عاشورا بود، اظهار کرد: همه پیامبران و انبیاء الهی در راستای از بین بردن جهل و نادانی تلاش کردند، در پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورا نقش اساسی داشت در این زمینه رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر اهداف قیام عاشورا تحریف نشود امروز امام حسین(ع) می‌تواند ملت‌ها را از جهالت نجات دهد.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به آسیب‌شناسی تحریف مجالس امام حسین(ع)، بیان کرد:‌ انحراف مجالس امام حسین(ع) در دو قالب شکل و محتوای آن ممکن است، مجالس امام حسین(ع) باید از دروغ، غلو، خرافات، تحریف به دور باشد و مردم را از جهالت نجات داده و زمینه ظهور حکومت امام عصر(عج) را فراهم کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان با تاکید بر اهمیت برگزاری کاروان پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: باید مردم از بدعت‌گذاری‌هایی نظیر قمه زنی دوری کنند و این نیاز به فعالیت فرهنگی دارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :