مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیرت جاودانه
پديدآورنده : جعفر مرتضی عاملی
مترجم : محمد سپهری
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1384ش
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 675 + 763
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیرت جاودانه

ترجمه و تلخیص کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص)»

انسان به طور فطری کمال جو و الگوخواه است. الگوپذیری انسان تا جایی است که بدون اسوه، راه به سوی کمال نمی برد و پیوسته به دنبال اسوه کمال یافته و برتر خویش می گردد. ازاین رو، به شناخت راه و روش زندگانی انسان های کامل و برجسته ای مانند پیامبران، امامان، اولیا و انسان های والا نیاز دارد. حضرت علی علیه السلام، پیامبر اعظم(ص) را اسوه کامل و شایسته پیروی معرفی می کند و الگوپذیری از آن حضرت را برای همگان کافی می داند. مسلمانان نیز کوشیده اند با پیروی از این سرمشق نیکو، رستگاری یابند و قله های کمال را درنوردند. ازاین رو، به تدوین سیره و زندگانی آن حضرت توجه ویژه ای نشان داده اند. هر یک از تاریخ نگاران و سیره نویسان بر اساس ذوق، علاقه، بینش و گرایش خود به تدوین و تألیف در این عرصه همت گماشته اند. جایگاه سیره و زندگانی پیامبر اعظم(ص) چنان اهمیت دارد که اصولاً تاریخ نگاری مسلمانان با تألیف و تدوین در این حوزه آغاز شد و با آموختن شیوه های تاریخ نگری و تاریخ نگاری از اقوام و ملل دیگر به ویژه ایرانیان، بیشترین کتاب های خود را در این زمینه نگاشتند.

کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله علاوه بر تبیین سیره و زندگانی رسول خدا(ص)، منبع ارزشمندی در معرفت شناسی است که مسلمانان می توانند از آن بهره ببرند. نویسنده این کتاب، علامه سیدجعفر مرتضی عاملی است که آثار دیگری نیز در همین حوزه دارد. این کتاب از جهاتی کامل ترین پژوهش این اندیشمند به شمار می رود و با استقبال محافل علمی و اندیشمندان حوزه و دانشگاه روبه رو شده و توانسته است جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص دهد. نویسنده در این کتاب، افزون بر سبک ویژه در سیره نگاری که بر آموزه های کلامی و نقد و ارزیابی حدیث در حوزه تاریخ مبتنی است، اصول و مبانی راهبردی تازه ای نیز به خواننده ارائه می دهد. همچنین دیدگاه های ابتکاری ارزشمندی در مورد شماری از حوادث مهم و سرنوشت ساز تاریخ اسلام دارد که سبب شده این کتاب از دیگر کتاب هایی که تاکنون در این زمینه نوشته شده است، متمایز گردد.

کتاب سیرت جاودانه، ترجمه و تلخیص کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله است که در سیزده بخش به حوادث زندگانی پیامبراعظم صلی الله علیه و آلهمی پردازد. برخی عنوان های آن عبارتند از: پیغمبر در روایات مکتب خلافت، صفات پیامبر، سیاست های ریشه کنی، نقش قصه گویان در تاریخ اسلام، انگیزه ها و اهداف، پیش از بعثت، پیش از ولادت پیامبر، دوران کودکی و نوجوانی پیامبر، ازدواج با خدیجه، از ازدواج تا بعثت، از بعثت تا هجرت به حبشه، روایات آغاز وحی، دعوت پنهانی، اسراء و معراج، انذار خویشاوندان، دعوت علنی، از مسلمانی حمزه تا بیعت عقبه، شعب ابوطالب، ابوطالب؛ مؤمن قریش، هجرت به طائف، دعوت قبایل و بیعت عقبه، از مکه تا مدینه، مقدمات هجرت، هجرت رسول خدا(ص)، علی علیه السلام در بستر پیغمبر، برترین الگوی جانبازی، از قبا تا مدینه، پیش از استقرار در مدینه، از ورود به مدینه تا پایان جنگ بدر، تأسیس تاریخ هجری، تشریح احکام، غزوه ها و سریه های پیش از بدر، جنگ بدر بزرگ، از بدر تا احد، ویژگی های ازدواج علی و فاطمه علیهماالسلام، علی؛ برادر و داماد، غزوه ها و سریه های دفاعی، پیمان شکنی یهودیان و ترورهای منظم، جنگ های فراگیر و سرنوشت ساز با یهود، جنگ احد و پی آمدهای آن، شخصیت ها و حوادث، زید بن ثابت، آزادی سلمان فارسی، ولادت امام حسین علیه السلام، وفات برخی شخصیت ها، از احد تا بنی نضیر، از اخراج بنی نضیر تا نبرد خندق، جنگ احزاب.

یادآوری می شود کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم صلی الله علیه و آله به قلم دیگری نیز ترجمه شده است که مشخصات کتاب شناسی آن بدین شرح است: سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام، ترجمه: حسین تاج آبادی، قم، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی آزاد گرافیک، چاپ دوم، ۱۳۷۳، دو جلد، ۳۷۵ + ۴۶۸ صفحه، وزیری.