مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرهنگ سخنان فاطمة الزهرا(ع)
پديدآورنده : محمد دشتی
محل نشر : قم
ناشر : مشهور
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 270
قطع : رقعی
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

فرهنگ سخنان فاطمة الزهرا(ع)

کتاب، فرهنگ الفبایی سخنان و کلمات فاطمه زهرا(س) در موضوعات گوناگون است.

کتاب، فرهنگ الفبایی سخنان و کلمات فاطمه زهرا(س) در موضوعات گوناگون است. نویسنده، کلیه سخنان حضرت فاطمه را شناسایی و مطالب و موضوعات آنها را استخراج و بر اساس حروف الفبا از حرف «آ» تا «یا» در ضمن مدخل های متعدد و با نقل ۲۱۳ حدیث از منابع روایی امامیه، تنظیم کرده و پس از نقل متن سخنان فاطمه(س)، بدون ذکر اسناد آنها به ترجمه و توضیح آنها پرداخته است.

دسترسی آسان به سخنان حضرت فاطمه و ترویج فرهنگ فاطمی، انگیزه مؤلف در تدوین این اثر بوده است. وی، در این کتاب در برخی مدل های مترادف و یکسان از شیوه ی نیز (رجوع کنید) استفاده کرده، تا شناخت کلمات و احاطه بر تمامی سخنان حضرت زهرا آسان تر شود.

گزینش این مدخل ها به صورت فارسی و بر اساس کلمات موجود در سخنان زهرا(س) بوده و نیز برخی به صورت انتزاعی ساخته شده اند. برخی از این مدخلها عبارت اند از: آیین همسرداری، ازدواج، ارتداد، پوشش، تلاوت، حق (انواع و اقسام حقوق)، ذکر، زکات، ساده زیستی، شادی، صحیفه فاطمه، عبادت، عصمت، غدیر خم، کربلا، مردم، هجرت و یاد و یادآوری.

به اعتقاد نویسنده، حضرت فاطمه در موضوعات گوناگون از جمله احکام فقهی، مسائل جنگ و جهاد، مسائل اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی، کلمات و سخنانی دارد، و کتاب حاضر توانسته است این مباحث را در مدخل هایی تنظیم و ارائه دهد. در پایان کتاب، سیاهه موضوعی آمده است.