مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیری در نهج البلاغه
پديدآورنده : مرتضی مطهری
زمان پدیدآورنده: 1297 ـ 1358ش
محل نشر : تهران
ناشر : صدرا
نوبت چاپ : 26
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 345
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سیری در نهج البلاغه

کتاب، نگاهی گذرا به مطالب و معارف نهج البلاغه است.

کتاب، نگاهی گذرا به مطالب و معارف نهج البلاغه است. نویسنده، ضمن اشاره به آشنایی خود با نهج البلاغه، از مهجور بودن این کتاب در جوامع اسلامی و شیعی یاد کرده، و سپس در هفت بخش به بررسی محتوایی این کتاب پرداخته است:

در بخش نخست، با اشاره به اهمیت نهج البلاغه، به تدوین آن از سوی سید رضی پرداخته و آن را کتابی شگفت و از شاهکارهای بی نظیر در بلاغت و تأثیر و نفوذ دانسته است.

در بخش دوم، مسائل توحیدی و صفات پروردگار طرح شده و اینکه معارف بلندی در ذات حق، وحدت حقه، اولیّت و ازلیّت، و ظاهریت و باطنیت خدا بررسی شده و عقل فلسفی و اندیشه های کلامی شیعه، متأثر از این سخنان دانسته شده است.

نویسنده، در سیر دیگر خود، به منزل سلوک و عبادت و تلقی نهج البلاغه از عبادت و حالات و مقامات مردان حق و ترسیم چهره عبادت و عابدان در این کتاب پرداخته است.

حکومت و عدالت از نگاه علی(ع) و نهج البلاغه و ارزش و اعتبار آن، از دیگر بخش های کتاب است. بخش دیگر کتاب در باره اهل بیت و خلافت است که نویسنده به اولویت و احقیت اهل بیت به خلافت به خاطر دارا بودن آنان از سه امتیاز نص و وصیت، لیاقت و فضیلت و قرابت و نسب، سخن گفته و از خلفای سه گانه به شدت انتقاد کرده است.

بخش ششم کتاب، مواعظ بی نظیر نهج البلاغه است که بخش مهمی از این کتاب بزرگ را در بر می گیرد و موضوع هایی مانند تقوا و زهد، مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش پایانی مباحث کتاب، طرح مسئله دنیا و دنیا پرستی از دیدگاه نهج البلاغه و مذموم بودن و یا نبودن آن و تضاد داشتن دنیا و آخرت است. فهرست آیات، احادیث و سخنان امام علی(ع)، اشعار و اعلام، پایان بخش کتاب است.