مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الموسوعة الرجالیة المیسرة أو معجم رجال الوسائل
پديدآورنده : علی اکبر ترابی
پديدآورنده : یحیی رهایی
اشراف : جعفر سبحانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسة الامام الصادق(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1419ق
تعداد جلد : 2
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الموسوعة الرجالیة المیسرة أو معجم رجال الوسائل

مشتمل بر فهرست اسامی رجال و راویانی است که در وسائل الشیعة و کتب اربعه روایت داشته اند و با استفاده از کتب رجالی شیعه، شرح حال آنها آورده شده است.

مقدمه کتاب، شامل بحث مختصری در تدوین حدیث، به همراه اسناد، تنظیم اسناد به روش جوامع حدیثی، شرایط حجّیت خبر و بیان ویژگی های این کتاب است.

متن کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی رجال و راویانی است که در وسائل الشیعة و کتب اربعه روایت داشته اند و با استفاده از کتب رجالی شیعه، شرح حال آنها آورده شده است.

در ذیل هر عنوان، شرح حالی از آن راوی، با بیان اقوال علمای علم رجال، مشخّص شده و به همراه آن، نام آثار وی مشخّص شده است.

در بیان توثیق و تضعیف راویان، علاوه بر بیان اقوال قدما و متأخرّان، بر بعضی از توثیقات عام اعتماد شده است؛ مانند: اعتماد بر این قول مشهور که ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و بَزَنطی، از غیر شخص ثقه روایت نقل نمی کنند؛ توثیق مشایخ اصحاب اجماع؛ وثاقت مشایخ صدوق و راویانی که در طریق صدوق اند؛ وثاقت راویانی که ابن قولویه در کتاب کامل الزیارات، به طور مستقیم از آنها روایت نقل کرده است.

در بسیاری از موارد، تعداد روایات راویانی که نام آنها در اسناد کتب اربعه آمده، مشخّص شده است.

در مواردی که راوی ای مشهور به اسم و کنیه و لقب باشد، هر یک در محلّ خود آورده شده است؛ امّا تنها در یک موضع، شماره گذاری شده است تا مشخّص شود که اینها شامل یک نفرند.

در خاتمه، آیة اللّه سبحانی، طریق شیخ صدوق و شیخ طوسی به راویانی که صاحب «کتاب» و یا «اصل» بوده اند و ایشان، روایات را از آن کتاب یا اصل اتّخاذ کرده، آورده است.