مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1390ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 110
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

شرحی است بر حدیثی که حضرت عبدالعظیم دین خود را بر امام هادی(ع) عرضه ساخت و مورد تأیید آن حضرت قرار گرفت.

یکی از کارهای نیکو، عرضه ی اعتقادات خود به دین شناسان است تا لغزش های احتمالی برطرف شود؛ چه دین شناسی بالاتر از امام معصوم(ع)؟

حضرت عبدالعظیم حسنی از شخصیت های بزرگی است که فرصت حضور امام هادی(ع) را مغنم شمرد و اعتقادات خود را بر آن امام همام عرضه ساخت و حضرت، سوگند یاد کرد که دین و اعتقادات حضرت عبدالعظیم صحیح است و خداوند به آن رضایت دارد.

با توجه به اهمیت این حدیث که در آن، اعتقادات صحیح گرد آمده، مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به شرح آن اقدام  نموده است.

نویسنده پیش از شرح حدیث، مطالبی سودمند در مورد اهمیت عرض دین بر دین شناسان و تاریخچه ی آن سخن گفته و به نمونه هایی دیگر اشاره کرده است: عرض دین ابراهیم مخارقی، حمران بن اعین، عمرو بن حریث، خالد بجلی، حسن بن زیاد عطار، یوسف و منصور بن حازم بر امام صادق(ع)، نیز عرض دین اسماعیل بن جابر بر امام باقر(ع).

از نظر آیت الله صافی، این حدیث، صحیح یا حسن اصطلاحی نیست اما با قرائنی اعتبار آن را نشان داده است.

روش شرح حدیث به همان گونه ی متعارف است که قطعه ای از حدیث را نقل و پس از ترجمه، توضیحات لازم ارائه شده است اما بعضی عبارت های حدیث بدون ترجمه است که جا دارد در چاپ های بعدی، از سوی محقق کتاب، دست کم در پاورقی افزوده شود تا برای ناآشنایان با زبان عربی، بیشتر قابل استفاده باشد.

از آنجا که در شرح، از آیات و احادیث دیگر نیز استفاده شده، برای قطعه های حدیث عرض دین، شماره گذاری شده که پانزده قسمت است.

این کتاب به عنوان یکی از مقالات در کتاب«مجموعه مقالات کنگره حضرت عبدالعظیم حسین(ع)»در سال ۱۳۸۲ش از سوی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به چاپ رسیده است.