مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : خاتم پیامبران
پديدآورنده : محمد ابو زهره
مترجم : حسین صابری
محل نشر : مشهد
ناشر : بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1375ش
تعداد جلد : 3
تعداد صفحه : 714 +740 + 744
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

خاتم پیامبران

نویسنده، با بهره گرفتن از آیات قرآن و منابع تاریخی با نگاهی نو، نه تنها به بررسی زندگانی پیامبر اسلام در دوران جاهلیت تا درگذشت آن بزرگوار پرداخته، بلکه تصویری فراگیر از سیر تار یخی نزول و تشریع آیات الاحکام قرآن را نیز ارائه داده است.

پژوهشی است تحلیلی از تاریخ زندگانی و سیره پیامبر. نویسنده، با بهره گرفتن از آیات قرآن و منابع تاریخی با نگاهی نو، نه تنها به بررسی زندگانی پیامبر اسلام در دوران جاهلیت تا درگذشت آن بزرگوار پرداخته، بلکه تصویری فراگیر از سیر تار یخی نزول و تشریع آیات الاحکام قرآن را نیز ارائه داده است. وی با روش نقل و تحلیل، با بیان و تشریح احکام و تبیین نزول قرآن، خواننده را از همین گذرگاه به فضای واقعی عصر رسالت رهنمون می کند.

کتاب در سی و هشت فصل همراه با مقدمه ای تنظیم شده و مؤلف در آن، به بررسی اوضاع سیاسی فرهنگی و اقتصادی جهان در عصر بعثت پرداخته و آیین های موجود در جزیرة العرب و جهان، از جمله ایین مجوس، مانوی، مزدکی، بودایی، کنفوسیوس و بت پرستی را مورد بررسی قرار داده است. بررسی سرزمین بعثت، مکان و زمان رسالت، اقوام ساکن در جزیرة العرب، فصل های بعدی کتاب را تشکیل می دهند.

نسب و خاندان پیامبر(ص)، ولادت، کودکی، جوانی و ویژگی های فردی و خصوصیات اخلاقی و خصایص انسانی پیامبر قبل از بعثت، فصل های سوم تا ششم کتاب را به خود اختصاص داده است. بشارت های ادیان آسمانی به بعثت پیامبر موعود، و بالاخره، بعثت پیامبر(ص) و سرآغاز دعوت و ایمان برخی از اهل مکه به وی، مبارزه پیامبر(ص) و پایداری او، تحریم اقتصادی یاران پیامبر و مرگ خدیجه و ابوطالب، از دیگر فصل های کتاب است.

در فصل سیزدهم از دو حادثه مهم شق القمر و معراج پیامبر(ص) به عنوان دو معجزه آن حضرت یاد شده و آن گاه از گسترش اسلام، ماجرای مباهله، اسلام انصار، هجرت پیامبر به مدینه و طرح اسلام برای حکومت و واکنش های قریش و سایر قبایل دینی از جمله یهود و نصارا گزارش شده و بالاخره، از واکنش های مخالفان در قالب جنگ های بدر، احد، حنین، احزاب، خیبر، فتح مکه و دیگر غزوه ها و سریه ها که فصل های زیاد از کتاب را شامل می شود، سخن گفته شده است.

تشریع بیشترین بخش احکام شریعت اسلامی، گسترش اسلام و طرح آن در شبه جزیره عربی و پر آوازه شدن اسلام و فراتر رفتن آیین جدید از مرزهای جزیرة العرب با اعزام هیأت ها و نوشتن نامه ها از سوی پیامبر(ص) به فرمانروایان و کشورها و رؤسای قبیله ها و سران مذاهب، از دیگر مباحث کتاب است.

گزارش آخرین حج پیامبر که نویسنده ضمن اشاره به داستان غدیر خم و سخن پیامبر(ص) در باره ولایت امیرمؤمنان، آن را به معنای دوستی گرفته و نه سرپرستی، و در عین حال، مؤلف معترف است که خلفای سه گانه، در مراسم غسل و دفن پیامبر حاضر نبودند، و علی(ع) و چند نفر از بستگان پیامبر، جنازه آن حضرت را تجهیز و دفن کردند، پایان بخش کتاب است. نویسنده، در ادامه بخش پایانی بحثی را نیز، به همسران پیامبر اختصاص داده است.