مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الامام الحسن(ع) الکوثر المهدور (دراسة ادبیة تظهیریة)
پديدآورنده : سلیمان کتانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالکتاب الاسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1409ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 168
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الامام الحسن(ع) الکوثر المهدور (دراسة ادبیة تظهیریة)

تحلیلی است ادبی و شاعرانه از زندگانی و سیره امام حسن مجتبی و شخصیت او.

تحلیلی است ادبی و شاعرانه از زندگانی و سیره امام حسن مجتبی و شخصیت او. نویسنده که فردی غیر شیعی است، در صدد ارائه الگویی برتر برای نسل حاضر و همه کسانی است که در پی ارزش های انسانی هستند. وی، از رسالت پیامبر سخن می گوید و اینکه بی توجه به تعیین جانشین از سوی رسول خدا، که انتخابش از جوهر رسالت شکل می گیرد، و اینکه رسول خدا بر جامعه قیمومیت رسالی دارد، چگونه جانشین آن حضرت در سقیفه تعیین شد.

سقیفه، انتخاب خلیفه اول، شخصیت زهرا(ع)، عمر بن خطاب و قبایل دو گانه عدنانی و قحطانی، عثمان بن عفان، خلیفه سوم و خلافت او، امام علی و شخصیت و خلافت او و حوادث دوران خلافت امام، موضوعاتی هستند که در بخش هایی از کتاب به بحث تحلیلی گذاشته شده اند.

نویسنده، سپس به تبیین شخصیت امام حسن مجتبی(ع) پرداخته و به مناسبت، به بررسی ابعاد شخصیت معاویه و اقدام ها و رویارویی وی با امام علی و امام حسن(ع) می پردازد. مؤلف با ارائه تحلیلی در صدد باز خوانی مباحث مربوط به امام حسن، از جمله درباره خلافت امام حسن، و واگذاری خلافت به خاطر تداوم رسالت و مصلحت امت و حفظ جان مسلمانان برآمده است و با صلح سفید خواندن صلح امام حسن، آن را پیروزی ارزش های برتر خوانده است و نه شکست.

کتاب که به زبان عربی جدید با رویکرد ادبی نوشته شده، با نگاهی به تاریخ، شخصیت امام حسن و رویکرد سیاسی ایشان و دیگر گونی های آن دوران را تحلیل کرده است.