مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : یک شب و روز عاشورا
پديدآورنده : خلیل کمره ای
زمان پدیدآورنده: 1363ش
محل نشر : تهران
ناشر : امیرکبیر
نوبت چاپ : سوم
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 226
قطع : رقعی
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

یک شب و روز عاشورا

اثری است توصیفی ـ تحلیلی از وقایع شب و روز عاشورا که با استفاده از منابع حدیثی شیعه و برخی از منابع اهل سنت تدوین شده است.

اثری است توصیفی ـ تحلیلی از وقایع شب و روز عاشورا که با استفاده از منابع حدیثی شیعه و برخی از منابع اهل سنت تدوین شده و با ادبیاتی حماسی و احساسی، آن رخداد به خوبی ترسیم شده است. نویسنده، با اشاره به اینکه وقایع عاشورا به سه بخش تقسیم می شود: مذاکرات دو طرف، جنگ و خون، و تاراج و یغما، ولی وی بیشتر به دو جزء اخیر پرداخته است. ابتدا ویژگی های دو لشکر ابن زیاد و امام حسین(ع) بیان شده و سپس از اقدامات امام حسین(ع) در شب عاشورا از قبیل سپردن امانت ها و بر پا کردن خیمه ها سخن رفته است. در ترسیم وقایع روز عاشورا، مطالبی در باره گفت و گوی امام حسین(ع) با یارانش، اظهار وفاداری آنان به، حضرت سید الشهداء موضع دفاعی امام حسین(ع) در برابر دشمن، و در نهایت رویارویی دو لشگر آمده است.

بخش دیگر کتاب، به گفت و گو های امام حسین با کوفیان که بارها در روز عاشورا اتفاق افتاد اختصاص دارد. رسیدن نامه ابن زیاد به عمر سعد، جنگ و درگیری، و سخنان امام(ع)، نفرین امام حسین(ع) سپاه ابن سعد از جمله مطالب دیگری است که در کتاب به آنها پرداخته شده است. در همین بخش، زیر عنوان نبرد و خون، شروع جنگ، جنگ تن به تن، حمله عمومی به حسین(ع) و یارانش، فدا شدگان از یاران حسین(ع)، فضیلت نماز امام حسین و سرانجام، کارزار جوانان بنی هاشم و شهادت حضرت علی اکبر و عباس و شهادت حضرت سیدالشهدا تشریح شده است.