مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : رهبری در اسلام
پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1375 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 526
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

رهبری در اسلام

بررسی رهبری و ولایت فقیه در اسلام

امامت و رهبری ضامن تحقق و تداوم اسلام ناب و آرمان های این آیین، بلکه همه ادیان راستین الهی است و از این نظر، مسأله رهبری از اساسی ترین اصول اعتقادی، سیاسی و اجتماعی اسلام و رمز حیات و بالندگی همه جوامع توحیدی است.

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران بر مبنای «ولایت فقیه» و با رهبری بی نظیر عالم ربانی و فقیه مجاهد امام خمینی(ره) زمینه هشیاری و خیزش عمومی را در جهان اسلام برای دست یافتن به آرمانهای والای اسلام فراهم کرد.

در این برهه حساس و سرنوشت ساز از تاریخ اسلام، تبیین مبانی رهبری در اسلام و تحقیق در زمینه فلسفه رهبری، جایگاه رهبری، ویژگی های رهبری، آفات رهبری، حقوق متقابل مردم و رهبری و نیز شناخت توطئه های خطرناکی که برای تحریف رهبری در اسلام در گذشته و حال، در جریان بوده و هست، بیش از هر وقت دیگر مورد نیاز جوامع اسلامی است و این امر، مسؤولیت دانشمندان متعهد اسلامی و ارباب قلم را مضاعف می نماید.

این کتاب کوششی در این راستاست. در این کتاب علاوه بر مسایل فوق در بخش هفتم، مسأله پیشوایان اسلام پس از پیامبر نیز مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. شایان توجه است که در این نوشتار تلاش شده که «ولایت فقیه» به عنوان شاخه ای از امامت عامه و به گونه ای نو و قابل درک برای عموم پژوهشگران ارائه گردد.

گفتنی است که بخشی از مباحث این کتاب با نام «درس هایی از اصول عقاید اسلامی» طی چهل و شش برنامه، از اواخر سال هزار و سیصد و شصت و هفت در شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و نیز با عنوان «مبانی رهبری در اسلام» در مجله پاسدار اسلام منتشر گردید و اینک پس از بازنگری و تکمیل، به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

مطالب کتاب در هفت بخش با عنوان های زیر سامان یافته است:

بخش اول: فلسفه رهبری

بخش دوم: جایگاه رهبری

بخش سوم: دو توطئه خطرناک

بخش چهارم: ویژگی های رهبری

بخش پنجم: آفات رهبری

بخش ششم: حقوق متقابل مردم و رهبری

بخش هفتم: پیشوایان اسلام پس از پیامبر(ص)