مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : أعلام الهدایه: الإمام موسی بن جعفر الکاظم(ع)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 246
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

أعلام الهدایه: الإمام موسی بن جعفر الکاظم(ع)

اثری درباره امام هفتم، امام موسی کاظم(ع) است که در آن با شیوه کلامی، مباحث تاریخی مربوط به امام تحلیل شده و هدف آن، معرفی شخصیت معنوی آن حضرت به عنوان امام منصوب از سوی پیامبر خداست.

اثری درباره امام هفتم، امام موسی کاظم(ع) است که در آن با شیوه کلامی، مباحث تاریخی مربوط به امام تحلیل شده و هدف آن، معرفی شخصیت معنوی آن حضرت به عنوان امام منصوب از سوی پیامبر خداست. نویسندگان کتاب کوشیده اند تا با بهره بری از منابع حدیثی و تاریخی عامه و خاصه، شخصیت امام و نظریاتش را درباره مسائل گوناگون ترسیم کنند و مقام امامت او را به اثبات برسانند.

کتاب با قلمی روان و خوش خوان و به دور از حاشیه پردازی و مباحث درازدامن و خسته کننده نوشته شده و مطالب آن در چهار باب تنظیم شده است.

باب نخست که سه فصل دارد، امام کاظم(ع) در یک نگاه معرفی شده و آنگاه بازتاب شخصیت ایشان در سخنان بزرگان دینی آورده شده و سپس جلوه های شخصیت امام، همانند فراوانی دانش، عبادت، تقوا، زهد، سخاوت، بردباری، آموزش و احسان، ترسیم گردیده است،

در باب دوم، به تفصیل زندگی فردی، معنوی، سیاسی و اجتماعی امام پرداخته شده، که از تولد آغاز می شود و سپس مراحل زندگی امام (در کنار پدر، امامت و رویارویی با هارون الرشید) بازگو شده و زندگی امام در دوران حیات پدرش امام صادق(ع) با تفصیل بیشتری نقل و نصوص امامت ایشان نیز، در همین باب روایت شده است.

باب سوم، ویژگی ها و خطوط سیاسی و سخت دوران امام و دیدگاه های ایشان در عهد منصور و رویارویی امام با انحرافات و رهبری ایشان در عرصه های فکری، دینی و علمی، و نیز، حکومت مهدی عباسی و فرصت هایی که امام در این دوره برای انجام رسالت هایش دارد، و از جمله تلاش برای سازمان دادن گروهی صالح و تقویت خط اهل بیت(ع) و رفتار امام در حکومت هادی عباسی، مباحث مربوط به رخداد های آن دوران است.

باب چهارم، به حیات امام در دوران خلافت هارون و نظریات امام درباره آن و فعالیت های امام و سرانجام زندانی شدن و شهادت ایشان اختصاص دارد. در همین باب به میراث علمی امام در عرصه های گوناگون پرداخته شده که علم و تربیت، بازگویی سیره پیامبر و تلاش برای تقویت امامت، زمینه سازی برای امامت امام رضا(ع) و آماده سازی مردم برای پذیرش امام مهدی(ع)، از جمله آنهاست.

ترجمه
پیشوایان هدایت: باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم(ع)، سید منذر حکیم با همکاری سید عبدالرحیم موسوی، مترجم: سید حسین اسلامی اردکانی، قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، چاپ اول، ۱۳۸۵ ش، ۳۵۶ ص، وزیری