مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جامع الرواة
پديدآورنده : محمد بن علی اردبیلی
زمان پدیدآورنده: م 1101 ق
محل نشر : قم
ناشر : مکتبة المحمدی
تعداد جلد : 2
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

جامع الرواة

از کتاب های رجالی شیعه

این کتاب، مشتمل بر قسمت های زیر است:

مقدمه مؤلّف، شامل: مطالبی در بیان ضرورت نگارش کتاب، محتویات کتاب و منابع مورد مراجعه است. همچنین با رمزهای خاصّی هر یک از منابع، معرّفی شده اند.

این کتاب به عنوان حاشیه و مکمّل کتاب تلخیص المقال میرزا محمّد استر آبادی (م ۱۰۲۸ ق)، تألیف شده است و بعد از ذکر اسامی رجال، شرح حال های میرزا محمّد استر آبادی در تلخیص المقال با رمز «مح» در ذیل هر عنوان، آورده شده است. در بعضی از موارد، مطالبی مانند شرح و یا به صورت استدراک و یا توضیح بیشتر آمده است و شرح حال هر شخص، راوی و مروی عنه وی، با استناد به نشانی موجود در کتب اربعه، بیان شده است و در مورد اشخاصی که در کتب اربعه روایتی ندارند، تنها به ذکر اسامی آنها اکتفا شده است.

در موارد اسامی مشترک، در حدّ امکان، قراینی جهت ترجیح (مانند بیان اسامی راوی و مروی عنه) ذکر شده است.

موارد ارسال سند، با استناد به قراین، مشخّص شده اند. نیز در مواردی که اختلاف نسخه موجود بوده است، هر دو نسخه ذکر شده و با استناد به قراین، یکی از نسخه ها ترجیح داده شده و یا ترجیح به خواننده واگذار شده است.

مؤلّف در خاتمه کتاب، فوایدی را متذکر شده که اغلب آنها در شرح مشیخه صدوق و مشیخه طوسی آمده است. این خاتمه، مشتمل بر ده فایده است که در آخر فایده هشتم منتخب کتاب خود با نام تصحیح الأسانید، درج نموده است.

سید حسین حسینی قزوینی (م ۱۲۰۸ ق)، این کتاب را خلاصه کرده است. همچنین سید علی محمّد دستغیب حسینی شیرازی (معاصر)، شرح ثقات این کتاب را با عنوان معجم الثقات من جامع الرواة، تألیف نموده است.

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۱۰، ص ۶۰، ذیل ش ۴۲) می گوید که نام دیگر کتاب جامع الرواة، رافع الاشتباهات است و در الذریعة (ج ۱۰، ص ۹۵)، این کتاب را با عنوان رجال الأردبیلی و نیز با عنوان رجال الشیخ محمّد (ج ۱۰، ص ۱۴۵)، و در کتاب مصفّی المقال (ص ۴۲۹)، با عنوان تمیز المشترکات، فهرست نموده است.