تاريخ : یکشنبه 1390/7/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6628
بيداری اسلامی برخاسته از سنت نبوی و قرآن است

بيداری اسلامی برخاسته از سنت نبوی و قرآن است

رئيس دفتر مقام معظم رهبری گفت: بروز انقلاب در كشورهايی مانند مصر، ليبی، بحرين و ساير سرزمين‌های عربی برخاسته از سنت نبوی و قرآن است.

یک شنبه ۲۴/۷/۹۰

پایگاه حدیث نت: رئيس دفتر مقام معظم رهبری گفت: بروز انقلاب در كشورهايی مانند مصر، ليبی، بحرين و ساير سرزمين‌های عربی برخاسته از سنت نبوی و قرآن است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام والمسلمين محمد محمدی‌گلپايگانی در حاشيه مراسم رونمايی از موسوعه معارف الكتاب و السنة و دانشنامه قرآن و حديث در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: به طور كلی احاديث و روايات ائمه اطهار(ع) كه اكنون به دست ما رسيده‌اند حاصل زحمات چند‌ قرن علمای شيعه بوده و به سادگی به دست نيامده‌اند.
وی افزود: شهر مقدس قم نقش ويژه و بسيار سازنده‌ای در اين زمينه داشته است و انسان‌های بزرگی چون محمد بن خالد برقی و شيخ صدوق و همچنين ساير علما و فقهای شعيه از اين شهر برخاسته و نقش اساسی در گردآوری احاديث و روايات اهل بيت(ع) و انتقال معارف و تعاليم آن بزرگواران به نسل حاضر و نسل های آينده داشته‌اند.
رئيس دفتر مقام معظم رهبری عنوان كرد: تمام احكام اسلامی در قرآن ذكر نشده است و تنها می‌توان ۵۰۰ مورد از احكام را كه به صورت كلی بيان شده اند در آن يافت.
‌وی گفت: جزئيات و فروع احكام اسلام توسط معارف حديثی به ما رسيده است و قرآن نيز به اين مسئله تصريح می‌كند و در واقع بايد گفت هر چه در طول زمان پيش برويم احساس نياز به اين معارف برای نسل آينده بشريت كاملا محرز می‌شود.
‌محمدی‌گلپايگانی بروز انقلاب در كشورهايی مانند مصر، ليبی، بحرين و ساير سرزمين‌های عربی را برخاسته از سنت نبوی و قرآن دانست و تصريح كرد: امروزه حتی مردم آمريكا در تظاهرات خود بيان می‌كنند كه اين روش را از تظاهركنندگان ميدان التحرير آموخته‌اند.
گفتنی است، عرضه حديث در كنار آيات قرآن كريم، فراگيری همه موارد عموم و خصوص و مطلق و مقيد و... ، طبقه‌بندی روايات مرتبط در يك بخش، اختصار به وسيله حذف روايات مشابه، نقد و رفع تعارضات احتمالی، دستيابی آسان به ابواب مورد نظر و ارايه تحليل‌های مورد نياز از جمله ويژگی‌های اين دانش‌نامه اعلام شده است.
اين دانش‌نامه با استناد به آيات و روايات معصومان به توضيح و تبيين موضوعات، مفاهيم و مدخل‌های دينی می‌پردازد كه از جهت موضوعی، از دامنه گسترده‌ای برخوردار است و مفاهيم دينی، اعتقادی، اخلاقی، سياسی اقتصادی و فرهنگی را پوشش می‌دهد.

يادآوری می شود، مراسم رونمايی از «دانش‌نامه قرآن و حديث» روز پنجشنبه ۱۴ مهر با حضور جمعی از مسئولان و شخصيت‌های حوزوی و كشوری در موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :