تاريخ : سه شنبه 1390/7/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6626
گسترش معارف اهل بيت(ع) با استفاده از فناوری‌های روز‌ صورت گيرد

گسترش معارف اهل بيت(ع) با استفاده از فناوری‌های روز‌ صورت گيرد

سه شنبه ۱۹/۷/۹۰

پایگاه حدیث نت: رئيس كميسيون فرهنگی مجلس‌ گفت: اكنون با توسعه فناوری و در اختيار داشتن امكانات بيشتر، بايد بيش از گذشته نسبت به گسترش معارف اهل بيت (ع) اقدام شود زيرا امروزه دسترسی به منابع اسلامی آسان‌تر شده است.

رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از دانش نامه قرآن و حدیث، خواستار استفاده پژوهشگران علوم دينی از فناوری‌های روز برای نشر معارف اهل بيت(ع) شد و گفت: احاديث ائمه اطهار(ع) يكی از اركان هويت اسلامی را تشكيل می‌دهد و هرگونه اقدام در گردآوری و گسترش آن، قدمی در راه تثبيت هويت اسلامی و شيعی است.
وی افزود: عصر حاضر در ايران عصر دائرة المعارف ناميده شده و به حقيقت اين اسم برازنده اين دوره است، زيرا تاكنون بيش از ۲۰۰ نوع دائرة المعارف در زمينه‌های مختلف به چاپ رسيده يا در حال تاليف است و همه اين‌ها از بركات علمی انقلاب و از ثمرات جمهوری اسلامی است.
رئيس كميسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاسيس موسسه دانشنامه جهان اسلام در ۲۸ سال پيش توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان كرد: تاكنون ۱۵ جلد از اين دانشنامه در قالب ۱۳ هزار صفحه به رشته تحرير در آمده و در آينده اين تعداد به ۵۰ جلد خواهد رسيد.
وی دانشنامه‌ها را موجب ارتقای سطح علمی كشور دانست و عنوان كرد: به طور قطع مجاهدت‌ها و برنامه‌ريزی‌های سه دهه گذشته در راستای تاليف چنين آثاری نقش مهمی داشته است و اين دائرة‌المعارف‌ها در حقيقت به عنوان زيرساخت پيشرفت علمی كشور مطرح هستند.
حداد عادل با اظهار اميدواری نسبت به فراهم ساختن زمينه شكوفايی علمی برای نسل آينده كشور تصريح كرد: بايد در انتظار روزهای بهتری برای علم در ايران باشيم.
وی به تلاش علما و دانشمندان اسلامی در طول تاريخ برای جمع آوری و نگهداری احاديث و روايات اشاره كرد و افزود: برخی از اين عالمان برای دستيابی به يك روايت سفرهای طولانی انجام می‌دادند تا بتوانند سخنان اهل بيت(ع) را به ما برسانند و در اين زمينه رنج‌های فراوانی را نيز متحمل شدند.
حداد عادل با اشاره به تلاش مراجع بزرگی چون مرعشی نجفی و علامه امينی در اين راستا خاطرنشان كرد: در راس همه اين دانشمندان، علامه مجلسی قرار دارد كه با ايجاد يك موسسه و به كار گيری ده‌ها نفر از محققان نسبت به جمع‌آوری هزاران حديث در كتاب شريف بحارالانوار اقدام كرد.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بيان كرد: اكنون با توسعه فناوری و در اختيار داشتن امكانات بيشتر، بايد بيش از گذشته نسبت به چنين كارهايی اقدام شود زيرا امروزه دسترسی به منابع اسلامی آسان‌تر شده است.
وی خواستار استفاده وعاظ و خطبا از چنين آثاری در بيان مطالب دينی برای عموم مردم شد و تاكيد كرد: گفتارهای مذهبی بايد بر اساس قرآن و احاديث شكل بگيرد و اگر چنين مسئله‌ای محقق شود بسياری از نگرانی‌ها نيز برطرف می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :