تاريخ : چهارشنبه 1397/4/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 65179
الغدیر یک دایرة‌المعارف کم‌نظیر است

الغدیر یک دایرة‌المعارف کم‌نظیر است

نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه الغدیر نه‌تنها یک اثر بلکه یک دایرة‌المعارف کم‌نظیر است که باید در تزار جهانی معرفی شود از تالیف زندگینامه آن مرحوم به زبان انگلیسی خبر داد.

محمدرضا فخر روحانی، محقق و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به سال‌روز ارتحالعلامه امینیبا تمجید از مقام علمی و معنوی این شخصیت بزرگ شیعه گفت: بنده کتابی را با توجه به جایگاه رفیع و منیع این عالم بزرگ شیعه با محوریت زندگینامه ایشان به زبان انگلیسی تالیف کرده‌ام.

وی افزود: در اولین عاشورای بعد از نابودی صدام به زیارت امام علی (ع) مشرف شدم و در نجف کتابخانه علامه امینی را که نزدیک حرم مطهر است، شناسایی و ملاحظه کردم؛ کتابخانه به صورت مفصل دائر و قابل استفاده است.

فخرروحانی با بیان اینکه اگر چنین شخصیتی در کشور‌های دیگر بود برای او چندین همایش و کتاب و بزرگداشت گرفته شده بود بیان کرد: من با هدف معرفی این عالم بزرگ، تصمیم گرفتم به زبان انگلیسی کتابی را با محتوای زندگینامه بنویسم که در نهایت ۵۰ صفحه شده و متن نهایی آن در اختیار ناشر انگلیسی که فردی شیعه است قرار گرفته تا نشر یابد.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی از سوی ناشر برای تغییرات مختصر داده شده است بیان کرد: مجموعه تغییرات شاید به ۵ درصد هم نرسد و به هر حال این اثر در نوبت نشر در این انتشارات قرار دارد و به زودی منتشر خواهد شد.

فخرروحانی با بیان اینکه حاقل ۴ـ ۵ بار مطالب را تحریر و تصحیح کرده تا به متن نهایی رسیده است عنوان کرد: همین مسئله سبب شده تا نوشتن این اثر، ده تا ۱۲ سال به طول بینجامد.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: خیلی از مطالبی که در زندگینامه‌های منتشر شده از آن مرحوم وجود دارد سندیت ندارد و در تعارض با یکدیگر است، اما از ویژگی‌های این اثر آن است که بنده با بیت ایشان، نوه و فرزند آن مرحوم و اقوام نزدیک مرتبط بوده‌ام و در برخی موارد هم آرشیو‌های خانوادگی را به دست آوردم و در مهمانی‌های خانوادگی ایشان دعوت شدم تا سندیت مطالب دارای قوام و استحکام و اعتبار خدشه‌ناپذیر باشد.

فخرروحانی ادامه داد: بنده همچنین با علمای نجف و کسانی که ایشان را از نزدیک دیده و رفت و آمد و همکاری داشته اند صحبت کرده‌‍‌ام.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله معرفی کتب ایشان اعم از آثاری که مستقیم نوشته‌اند و یا تحقیق کرده‌اند است تصریح کرد: الغدیر درشت‌ترین اثر علامه امینی است که شهرت یافته است، ولی ایشان آثار دیگری هم دارند که قابل توجه و مهم است؛ البته علامه امینی نزدیک به ۴۰ ـ. ۵۰ سال عمر خود را صرف تالیف الغدیر کرد و همان طور که خود ایشان بیان فرموده برای نوشتن یک صفحه، ۲۰۰ صفحه مطالعه داشته است که واقعا این تعبیر اغراق‌آمیز هم نیست و کسی که این اثر گرانسنگ را بخواند متوجه عمق و عظمت آن خواهد شد.

این محقق و استاد دانشگاه با بیان اینکه الغدیر نه تنها یک کتاب بلکه دایرة المعارف است با اشاره به اینکه آرزوی علامه امینی این بود که این کتاب با محتوای بهتری ارائه شود اظهار کرد: من در این کتاب یک صفحه در مورد ماجرای غدیر نوشته‌ام و مباحث غدیر با عنوان غدیریه‌ها را ترجمه کرده‌ام که کاری طاقت‌فرسا و دشوار بوده است و در انتهای کتاب نیز به شرح مسافرت‌های ایشان پرداختم و دید و به بازدید و گفت و گو‌هایی که با علمای دیگر داشته پرداخته شده است.

وی افزود: سابقه تالیف به انگلیسی در مورد ایشان زندگینامه یک صفحه‌ای است که آن هم ناقص نوشته شده در حالی که می‌طلبد که ایشان در تراز جهانی معرفی شود و هدف بنده نیز برداشتن گامی هرچند اندک در این راستا بوده است.

این محقق و استاد دانشگاه عنوان کرد: متن اولیه این کتاب را برای چندتن از مستشرقان فرستاده‌ام و بازخورد مثبتی داشته و برخی بیان کردند که این زندگینامه، پشت صحنه الغدیر را نمایش داده است.

فخرروحانی تاکید کرد: ما عالمان و نویسندگان بزرگی را در اسلام و به خصوص شیعه سراغ داریم که باید در تزار جهانی معرفی شوند، اما این نکته متاسفانه وجود دارد که کسانی در زبان‌های پرمخاطب دنیا مانند اسپانیولی، انگلیسی و عربی و. معرفی شده اند که وجه چندانی برای معرفی آنان هم وجود نداشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما باید شخصیت‌های خود را به درستی به دنیا معرفی کنیم، زیرا معرفی علامه امینی و الغدیر عین خدمتگزاری به ساحت قدسی امام علی (ع) است؛ عالمان زیادی حتی در دوره ایشان در نجف بوده‌اند، اما خدمت ایشان به ماجرای غدیر و محضر مقدس و نورانی امام علی (ع) منحصر به فرد است؛ ایشان زحمات بسیار زیادی را برای نوشتن و تالیف این اثر متحمل شدند و البته لطف خداون و عنایت امیرالمومنین (ع) نیز همراه ایشان بوده است که توانسته اثری با چنین ابعاد فوق‌العاده بنویسند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :