مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگی و بندگی بر پایه آموزه های قرآن و حدیث
پديدآورنده : رضا بابایی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : باهوش
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 456
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگی و بندگی بر پایه آموزه های قرآن و حدیث

آموزه های دینی را می توان به دو بخش تقسیم کرد: دنیوی و اخروی. این کتاب نیز به پیروی از این تقسیم بندی، دو فصل دارد: زندگی و بندگی.

شرح مختصر برخی از آموزه های اسلام که برای اصلاح دنیای مؤمنان است، در فصل «زندگی» آمده است و اشاره به آموزه هایی که راه تقرب به خدا و رستگاری اخروی را به انسان نشان می دهند، در فصل «بندگی».

درباره عنوان ها و محتوای آنها یادآوری دو نکته لازم است:

۱. در انتخاب موضوعات و مسائل هر دو فصل، بیش از هر چیز به اولویت کاربردی آنها توجه شده است و نمی توان درباره این فصل ها ادعای جامعیت کرد؛ بلکه هم در عنوان ها و هم در محتوای ذیل آنها شیوه گزینش و گزیده گویی مراعات شده است.

۲. محتوای کتاب از سه منبع معرفتی آب می خورند: قرآن کریم، روایات شریف، خرد ایمانی. یادداشت هایی که ذیل هر موضوع آمده است، با آیه یا آیاتی از قرآن، همراه ترجمه، شروع می شود و گاهی در ضمن یادداشت، درباره آنها شرح یا تفسیری کوتاه نیز می آید. دومین منبع معرفتی و الهام بخش این یادداشت ها روایات اهل بیت(ع) است که به حق چشمه جوشنده دانایی و معرفت زایی اند.

۳. در محتوای ذیل عنوان ها کوشش شده است که حتی المقدور از مطالب تکراری و کم فایده پرهیز شود. اگرچه تازه گویی و نوآوری در ذیل هر موضوع، کاری است دشوار؛ اما همه کوشش نویسنده، این بوده است که هم در موضوعات و هم در مطالب، افق های جدید را نیز بنگرد و کمتر به سمت مطالب تکراری برود.

برخی عنوان های فصل زندگی:

آراستگی و پاکیزگی، ازدواج و همسرداری، تغذیه و سلامت، دانشوری و اندیشه گری، رایزنی، کار و پیشه، مسافرت و گردشگری، نظم و قانون، آزادگی و آزاداندیشی و...

برخی عنوان های فصل بندگی:

اخلاص، ترسایی و پروایی، ذکر، شکرگزاری، دعا، زیارت، اعتکاف، مرگ اندیشی و آخرت گرایی، ایمان، حب الهی، رستاخیز، امیدواری به رحمت الهی و...