كتاب كافى ثقة الاسلام كلينى - صفحه 18

كتاب كافى در سه ديدگاه مختلف:

در مورد كتاب كافى مرحوم كلينى، سه ديدگاه مختلف وجود دارد كه يكى افراطى است و ديگرى تفريطى و سومى واقع گرايانه است و حقيقى:

1. كتاب كافى، تالى تلو قرآن است

اخبارى ها و افراد خوش باور ولى سطحى معتقدند: نظر به اين كه:
1. مرحوم كلينى از بزرگان شيعه و مرجع مراجعات دينى مردم بوده و در زمان غيبت صغرى مى زيسته است.
2. در بغداد سكونت داشته كه نواب خاصه امام زمان عليه السلام نيز در آن جا زندگى مى كردند و طبعا با آنان حشر و نشر داشته است.
3. كلينى در نوشتن كتاب كافى بيست سال زحمت كشيده و اصول و مصنفاتى كه از شاگردان ائمه از زمان على عليه السلام تا حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه نوشته شده بوده و در انتساب و صحت آنها شكى نبوده در اختيار داشته است.
4. كلينى چنانكه در مقدمه كافى نوشته: «و گفتى كه مى خواهم كتابى داشته باشم كه تمام قسمت هاى علم دين در آن باشد كه دانشجو را بى نياز كند و مرجع هدايتخواه باشد و كسى كه علم دين و عمل به اخبار صحيح امامان صادق عليهم السلام و سنت هاى ثابته مورد عمل را خواهد، از آن كتاب برگيرد و واجبات خدا و سنت پيغمبر را از روى آن كتاب انجام دهد، و گفتى كه اگر چنين كتابى باشد اميدوارم خداى تعالى به وسيله آن و به يارى و توفيق خويش، برادران و هم مذهبان ما را اصلاح كند و به هدايت شان متوجه كند ... خدا را شكر كه تأليف چنين كتابى را ميسر گردانيد، اميدوارم چنانكه خواستى باشد ... ما اميدواريم كه با مردم اين زمان و آنها كه تا پايان دنيا از اين كتاب، استفاده و به آن عمل مى كنند، در ثواب شريك باشيم» ۱ اين كتاب را براى برآوردن نيازهاى معنوى مؤمنين در طول تاريخ نگاشته كه مرجع مراجعات آنان باشد.
با توجه به نكات ياد شده بعيد است كه مرحوم كلينى در نگارش اين كتاب از

1.مقدمه اصول كافى، ج ۱، ص ۹.

صفحه از 66