سخنى در عرصه روايت و درايت حديث - صفحه 537

سخنى در عرصه روايت و درايت حديث ۱

محمّد جاودان

بسم اللّه الرحمن الرحيم
مسئولين كيهان فرهنگى، مصاحبه ماه گذشته با استاد بهبودى حاوى نكات ارزنده و جالبى بود و اين بنده از آن تازه ها آموخت. اما در آن چند نكته قابل تأمل نيز يافت شد كه آنها را با ذكر دلايل لازم به خوانندگان گرامى و اهل نظر عرضه مى دارد، به اميد اين كه از اين رهگذر بخش هاى كمتر گفته شده اى از تاريخ اسلام و تشيع روشن گردد، تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.
اسلام بر دو پايه اساسى كتاب و سنت بنا شده است. كتاب يعنى قرآن كريم كه حاوى كليات و اصول نظريات اسلام است با حفاظت الهى از دستبردها و تحريفات مصون مانده و خواهد ماند. سنت كه بايد كليات عرضه شده از سوى كتاب را توضيح داده و تفسير كند، در مجموعه هاى روايى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام نقل شده است. حفاظت از همين بخش از اسلام است كه به عهده ائمه دين واگذار گرديده و قسمت مهمى از وظايف ايشان در حمل و حفظ و نشر اسلام را تشكيل مى دهد.
كلمات رسول اكرم صلى الله عليه و آله در تفسير و تعيين مصاديق و بيان همه خصوصيات آيات قرآن كريم، براى اميرالمؤمنين عليه الصلوة والسلام بخشى از سنتى بود كه ائمه اطهار عليهم السلام به حمل و حفظ و نشر آن مأمور بودند. ۲

1.كيهان فرهنگى، آبان ماه، سال ۱۳۶۵، شماره ۸، پياپى ۳۲، ص ۳۴ ۳۵.

2.بصائر الدرجات، ص ۱۹۷ ۱۹۸ (چهار حديث)؛ اصول كافى، ج ۱، ص ۶۲ و ۶۳؛ مقدمه مرآة العقول، ج ۲، ص ۱۲۵ ۱۲۶.

صفحه از 545