تاريخ : دوشنبه 1396/10/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62441
الگوهای جدید در ارائه مباحث دینی دیده نمی‌شود

الگوهای جدید در ارائه مباحث دینی دیده نمی‌شود

علی صدرایی خویی در برنامه عصر کتاب، گفت: برای حوزه پژوهش نسخه‌های خطی، آینده روشنی در پیش داریم، نسل جوان و پژوهشگران از ورود به این رشته، اِبا نداشته باشند، ولی حضور در این عرصه باید با علم کامل و آشنایی با زبان‌های مختلف همراه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی، نویسنده، مصحح و فهرست‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ درباره وضعیت کمی و کیفی کتاب‌های حوزه دین،‌ بیان کرد: از نظر کمی، نشر حوزه دین و علوم قرآنی، رشد قابل‌توجهی داشته، ولی از لحاظ کیفی باید گفت که بیشتر این کتاب‌ها تکرار مکررات بوده و الگوهای جدید در ارائه مباحث دیده نمی‌شود.

مصحح «رسائل فارسی» ادامه داد: به‌عنوان نمونه، رمان آنطور که باید به عرصه دینی و مذهبی ما وارد نشده است. هنوز یک رمان‌نویس حرفه‌ای، سوره حضرت یوسف (ع) را در قالب یک رمان قوی ننوشته که جوان ما بتواند از این طریق بهتر با این سوره و مفاهیم آن آشنا شود؛ این موضوع در عرصه روایت هم صدق می‌کند. هنوز متاسفانه داستان‌نویسی و رمان‌نویسی چندان جدی وارد عرصه دینی نشده که این یک نقص است.

نویسنده دوره دوجلدی «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی»، افزود: کیفیت کتاب‌های این حوزه باید با استفاده از روش‌های مختلف ارتقاء پیدا کند. حتی نثر و شیوه نگارش کتاب‌‌های
تجلیل از کتاب، خادمان و فعالان این حوزه، نوعی ترویج کتاب و پیوند نسل جدید با جریان کتاب و آشنایی با سمت وسوی جریان فکری جامعه بوده و از این طریق تاثیرگذاران در فرهنگ جامعه معرفی می‌شوند
حوزه دین نیز باید تغییر کند. قلم و نثر کتاب‌های قدیمی این حوزه، بیشتر به‌کار پژوهشگران می‌آید و برای نسل امروزی جذاب و جوابگو نیست.

صدرایی خویی در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج کتاب از روش‌های مختلف، گفت: تجلیل از کتاب، خادمان و فعالان این حوزه، نوعی ترویج کتاب و پیوند نسل جدید با جریان کتاب و آشنایی با سمت وسوی جریان فکری جامعه بوده و از این طریق تاثیرگذاران در فرهنگ جامعه معرفی می‌شوند. جوانان نیاز دارند که در عرصه‌ها و رشته‌های مختلف با صاحبان اندیشه‌ آشنا شوند؛ الگوهای فکری خود را بشناسند و راه آن‌ها را ادامه داده، کامل کنند و یا حتی روش و کار آن‌ها را نقد کنند. آیین‌ها و برنامه‌های مختلف حوزه کتاب، پیوندی بین مخاطبان کتاب و جریان تولیدکننده کتاب اعم از مولف، مترجم، ویراستار، ناشر و ناقد برقرار می‌کند.

نویسنده «فهرستواره نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی»، ادامه داد: نسل جوان ما جستجوگر و پویا بوده، از این‌رو با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درست و اصولی، این نسل را با جریان کتاب پیوند دهیم. باید به این نکته توجه کنیم که برنامه‌های مرتبط با کتاب را طبق ذائقه نسل جوان پیش ببریم.

این مصحح و فهرست‌نگار، اظهار کرد: استفاده از ابزارهای جدید و نوین ارتباطی می‌تواند در جذب مخاطب امروزی به حوزه کتاب و فرهنگ، بسیار تاثیرگذار باشد. به‌عنوان نمونه می‌توان نشست‌ها را به‌طور آنلاین از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنیم و حتی نیاز به حضور فیزیکی نیست. چند ماه می‌توان در فضای مجازی برای یک برنامه کتابی تبلیغ کرد و در یک زمان و ساعت خاص، یک مولف یا ناقد، حضور پیدا کرده و با بررسی موضوع، پیشنهاد و راهکار ارائه دهد و جوانان با اندیشه‌های وی آشنا شوند. همه اینها در رشد جریان کتاب و توجه به کتاب و کتابخوانی موثر است. برنامه‌های مرتبط با کتاب و نشر، باید باز هم پررنگ‌تر و پرتعدادتر برگزار شوند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :