تاريخ : دوشنبه 1396/10/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62141
منشور جامع اخلاق صنفی خدمتگزاران آستان های مقدس تدوین شود

منشور جامع اخلاق صنفی خدمتگزاران آستان های مقدس تدوین شود

آیت الله محمدی ری شهری صبح امروز به مناسبت هفته ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با کارکنان، مدیران و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دیدار کرد.

تولیت آستان مقدسحضرت عبدالعظیم(ع)در این دیدار ضمن با ارزش و بسیار مهم،  برشمردن توفیق خدمتگزاری به آستان مقدس و عتبات مقدسه متعلق به اهل بیت(ع)، تاکید کرد: می بایست شکرگزار و قدردان این توفیق الهی باشیم و شئون متناسب با این جایگاه معنوی را رعایت کنیم.

آیت الله محمدی ری شهریدر این دیدار با بیان نکاتی از بایسته های اخلاق صنفی خدمتگزاران آستان های مقدس و عتبات مقدسه، تدوین منشور جامع اخلاق صنفی خدمتگزاران آستان های مقدس را مورد نیاز و اثر بخش برشمرد.

رئیسدانشگاه قرآن و حدیثبیان کرد: هر صنفی از اصناف جامعه و هر قشری از اقشار جامعه باید از مجموعه خصایص اخلاقی بهره مند باشند که مربوط به جایگاه اجتماعی آن هاست و آن ویژگی های اخلاقی به موفقیت و عمل درست به وظایف شان بهبود می بخشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اظهار داشت: در روایات آمده است که یک سلسله خصوصیات برای همه زیباست، اما برای یک گروه و قشر خاصی زیباتر و همچنین یک سلسله خصوصیات برای همه زشت است، اما برای یک قشر و گروه دیگر زشت تر است.

آیت الله محمدی ری شهری بااستناد به روایتی از پیامبراکرم (ص) بیان کرد: در روایت آمده است که عدالت برای همه خوب است اما برای زمامدار خوبتر است و از این رو «سخاوت » برای ثروتمند ، «تقوا و ورع » برای علماء ، « صبر » برای فقرا، « توبه » برای جوانان و « حیاء » برای زنان خوبتر و زیباتر است، اگر چه همه این خصایص اخلاقی برای همه مردم خوب شمرده می شود.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: در روایت آمده است که هشت خصلت است که از ۹ نفر قبیح تر از دیگران است که « احساس زبونی » برای زمامدار و سیاستمدار، « بخیل بودن » برای اغنیاء، « زود عصبانی شدن » برای علماء، « جوانی کردن » برای کهنسالان، « قهرکردن » روسا از زیر دستان، «دروغ گفتن » برای قاضی و ابتلا به بیماری مزمن  بر اثر ناپرهیزی برای طبیب و  « بی حیایی و بدزبانی » برای زنان و نیز « ستمگری » برای قدرتمندان زشت تر است از وجود این خصلت در دیگران، اگر چه وجود همه این خصلت ها برای همه مردم زشت خواهد بود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: یکی از محورهای کلی که در تدوین اخلاق صنفی خدمتگزاران می بایست مورد توجه قرار گیرد، مساله مهم انتساب به اهل بیت (ع) است، زیرا این انتساب مسئولیت همه ما را سنگین تر می کند به این معنا که کارهایی که برای همه خوب است برای ما خوبتر و نیز کارهایی که برای دیگران زشت شمرده می شود، برای ما در نزد خدا زشت تر است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بیان کرد: آیاتی که در خصوص پاداش و عقاب همسران پیامبر(ص) در سوره احزاب آمده مربوط به همه منسوبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و امام صادق (ع) نیز در روایتی خطاب به یکی از یاران شان، فرمودند همه رفتارهای خوب برای همه خوب است، اما برای تو خوب تر و همه رفتارهای زشت برای همه ناپسند است، اما برای تو ناپسندتر است، به دلیل جایگاهی که در نزد ما داری.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: کارکنان و خدمتگزاران آستان های مقدس باید نسبت به امور کلی و نیز وضعیت جاری و وضعیت گذشته اماکنی که در آن خدمت می کنند، آگاهی داشته باشند و از توانایی ها و تنگناهای موجود مطلع باشند و با نگرش صحیح به خدمت در اماکنی که متعلق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است بپردازند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :