تاريخ : چهارشنبه 1396/8/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 61612
رشد فرهنگی جامعه در گروی آشتی با کتاب است

رشد فرهنگی جامعه در گروی آشتی با کتاب است

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، استاد حوزه و دانشگاه و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث: رشد فرهنگی جامعه در گروی رشد مطالعه و آشتی با کتاب است. به طور قطع، می بایست گفت: رشد فرهنگی جامعه، در گروی فاصله گرفتن از آفات مطالعه، یعنی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی فاسد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، استاد حوزه و دانشگاه و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث، در یاداشتی به بررسی و تحلیل جایگاه رسانه و نقش تولیدات رسانه ای و ایجاد پایگاه رسانه ای و تصویری در ارتقای فرهنگ و رویه کتاب و کتابخوانی در جامعه و اثرات فوق العاده آن پرداخته است که مشروح آنرا در ادامه می خوانید.

ایجاد شبکه تلویزیونی کتاب، می تواند به عنوان شبکه ای جذاب، برای مخاطبان بیشمار کتاب، راه حلی باشد که درصدد آگاهی از منشورات جدید و همچنین در جهت موضوعات مورد علاقه دوستداران کتاب، تحقق یابد و این مسیر را برای ناشران و علاقه مندان به کتاب، هموارتر نماید.
موضوع فرهنگ، از جمله موضوعاتی است که، همواره در عمل، پیش پای امور دیگر، همانند اقتصاد و سیاست و ... ذبح می شود و یا اینکه اولویتش به دست فراموشی سپرده می شود. این درحالی است که دولتمردان، در گفتارها و سخنانشان، بارها و بارها، تصریح کرده اند که ریشه همه گرفتاری ها و معضلات جامعه در ضعف فرهنگی و مناسبات اخلاقی جامعه است و راه حل اغلب این مشکلات اجتماعی را نیز، در اصلاح و ارتقای فرهنگ و اخلاق جامعه می دانند.

فارغ از این موضوع که ضعف های فرهنگی و اخلاقی در جامعه، ناشی از چه عواملی هستند و چه عواملی در پیدایش آنها مؤثر هستند و یا اینکه چه دستگاه هایی در این امر، کمکاری دارند، به نظر می رسد، رشد فرهنگی جامعه در گروی رشد مطالعه است؛ به تعبیری رشد فرهنگی جامعه، در گروی آشتی با کتاب است. به طور قطع، می بایست بیان کرد: رشد فرهنگی جامعه، در گروی فاصله گرفتن از آفات مطالعه، یعنی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی فاسد و رسانه های فاسد و معاند است.

البته می بایست بیان کرد: ضعف در بخش اطلاع رسانی کتاب، موضوعی است که تقریباً گریبانگیر تمامی ناشران است و جملگی این مجموعه، به دنبال راه حلی مناسب و مطمئن و فراگیر، برای معرفی آثار خود، بویژه تازه های نشرشان هستند و چه بسا، گاهی هزینه های زیادی را برای معرفی یک کتاب و اثر نیز صرف می نمایند، به امید آنکه، اثر مقبول افتد و مخاطبان زیادی جلب کتاب معرفی شده، شوند. غافل از آنکه، تنوع و گستردگی اطلاعات و ابزارهای اطلاع رسانی، باعث شده است که جامعه، نسبت به بسیاری از اطلاع رسانی ها و تبلیغات، احساس کم حوصلگی و کرخی بنماید و نیز این امر، برای مردم جاذبه و تحریک کنندگی نداشته باشد.

در کنار این امور، بازار کتاب، درگیر آشفتگی اطلاع رسانی، فقدان بستری شاخص، جذاب و نظامند است که بتواند به کمک و مساعدت مسئله کتاب و کتابخوانی بیاید و اطلاع رسانی ها را، در حد مطلوبی بر عهده بگیرد. باید گفت: این کاستی ها، در مسیر اعتلای مسئله کتاب و کتابخوانی، به طور ملموس احساس می شوند. به نظر می رسد در این فضا و برای بیرون رفت از این معضل، ایجاد شبکه تلویزیونی کتاب، می تواند به عنوان شبکه ای جذاب، برای مخاطبان بیشمار کتاب، راه حلی باشد که درصدد آگاهی از منشورات جدید و همچنین در جهت موضوعات مورد علاقه دوستداران کتاب، تحقق یابد و این مسیر را برای ناشران و علاقه مندان به کتاب، هموارتر نماید.

ایجاد چنین شبکه ای قادر خواهد بود، با برنامه های جذاب، هر روز بر شمار مخاطبان رسانه بیافزاید.

از ویژگی های شبکه کتاب این است که، تولید برنامه در آن، ارزان خواهد بود و با برنامه های متنوع می تواند، رویکرد جامعه را به موضوع  کتاب و کتابخوانی اصلاح و تقویت نماید. اینکه مخاطبان علاقه مند به موضوع یا تخصصی خاص، بدانند در طول هفته، چند بار و در چه ساعاتی، تازه های نشر موضوع مورد علاقه شان معرفی می شوند و در چه اوقاتی کتابی در حوزه تخصصی آنها، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد، امری خواهد بود که بسیار ضروری و سودمند به نظر می رسد. این امر به این دلیل است که، بزرگترین عامل ضعف مسئله کتاب و کتابخوانی، آگاه نبودن افراد جامعه، نسبت به انتشار کتاب های متناسب با علاقه یا نیاز آنها است.

برنامه هایی مانند: رونمایی از کتاب، میزگرد معرفی و نقد کتاب، معرفی تازه های نشر در هر حوزه و در زمان های مقرر، کارشناسی مشکلات نشر و بررسی موضوع کتاب و کتابخوانی، اطلاع رسانی های مربوط به نمایشگاه های کتاب و معرفی مراکز فروش غیر حضوری کتاب و ده ها برنامه دیگر که می تواند، در حوزه کتاب طراحی و ساخته شود و بر روی آتن رسانه، منعکس گردد. این تولیدات، از جمله برنامه هایی هستند که، به طور ۲۴ ساعته، قابلیت تکمیل کنداکتور شبکه را نیز خواهند داشت.

بی شک از این طریق، هر کسی می تواند برنامه ریزی نماید تا از تازه های نشر در موضوع مورد علاقه اش آگاهی یابد و همچنین در کوتاهترین زمان ممکن، کتاب نشر یافته به جامعه معرفی می گردد و به دست مخاطبین خواهد رسید.

شبکه کتاب، به تعبیری صحیح، با یک تیر، دو نشان را مورد هدف قرار خواهد داد؛ هم مشکل و مسئله کتاب و کتابخوانی را مرتفع می سازد و هم در جهت ارتقایِ فرهنگ و اخلاق جامعه، تاثیری بسزا و مثبت  خواهد داشت. این رویکرد به احتمال قوی و قریب به یقین، می تواند بازار نشر را نیز دچار تحول نماید و به این بازار رونق ببخشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :