20 الی 30 شعبان

۲۰ الی ۳۰ شعبان
دهه غبار روبی مساجد
شرح مناسبت:
چند سالی است که آخرین دهه ماه شعبان مساجد را غبارروبی می کنند. فرش ها را تطهیر و شستشو می دهند و با عطر و گلاب مساجد را برای عبادت و ضیافت ماه مبارک رمضان آماده می کنند.
خداوند در قرآن کریم درباره پاکیزگی مساجد به حضرت ابراهیم سلام الله علیه و مؤمنان سفارش به تطهیر مساجد کرده است.
مساجد از زوایای متفاوتی قابل بررسی هستند. زیرا کانون مسجد، محل برگزاری نماز، تلاوت قرآن، تفسیر قرآن، سخنرانی، برگزاری دعاها، پاسخ به سؤالات شرعی و سیاسی و... می باشد.
در اسلام تأکید شده است که هنگام حضور در مساجد با زینت باشید و لباس تمیز و خوب و معطر به همراه داشته باشید. بنابراین باید مساجد را پاک نمود و با نیت پاک و خالص مسجد ساخت. تا جایی که گفته شده مشرکین حق ورود به مسجد را ندارند.
در انقلاب اسلامی ایران مساجد سنگر بودند و این سنگر مقدس و مطهر است. بنابراین هرساله آخرین دهه ماه شعبان را به عنوان هفته غبارروبی مساجد نامگذاری کرده اند و هر روز آن را به نامی مزین نموده اند که عبارتند از: مسجد پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع)، مسجد مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضایل اخلاقی، مسجد مأمن نوجوانان و جوانان، مسجد میعادگاه منتظران انقلابی، مسجد کانون حیاة طیبه خانواده، مسجد بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسجد محور خدمات فرهنگی اجتماعی محله، مسجد خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
دهه غبار روبی مساجد
وَ عَهِدْنَآ إِلَى إِبْرَ هِیمَ وَ إِسْمَعِیلَ أَن طَهّرَا بَیتِىَ لِلطَّآئِفِینَ وَ الْعَکفِینَ وَ الرُّکعِ السُّجُودِ.
و به ابراهیم و اسماعیل سپردیم که: «خانه مرا براى کسانى که براى طواف و اعتکاف و نماز مى آیند، پاکیزه سازید»
البقرة: ۱۲۵
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
إنَّ اللّهَ عَزَّوجَلَّ إذا أحَبَّ عَبدا جَعَلَهُ قَیِّمَ مَسجِدٍ.
هر گاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، او را برآورنده نیازهاى مسجدى قرار مى دهد.
الفردوس: ج ۱ ص ۱۶۲ ح ۵۹۸
امام على علیه السلام:
مَن وَقَّرَ مَسجِدا، لَقِی اللّهَ یومَ یلقاهُ ضاحِکا مُستَبشِرا، وأعطاهُ کتابَهُ بِیمینِهِ.
هر که مسجدى را حرمت نهد، در روز ملاقات با خدا، او را خندان و شادمان دیدار مى کند، در حالى که کارنامه اش را به دست راست او داده است.
المحاسن: ج ۱ ص ۱۲۷ ح ۱۴۵
ابو بصیر:
سَأَلتُ أبا عَبدِاللّهِ علیه السلام عَنِ العِلَّةِ فی تَعظیمِ المَساجِدِ، فَقالَ: إنَّما امِرَ بِتَعظیمِ المَساجِدِ لِأَنَّها بُیوتُ اللّهِ فِی الأَرضِ.
از امام صادق علیه السلام در باره علّت بزرگداشت مساجد پرسیدم . فرمود: «تنها از آن رو به بزرگداشتِ مساجد فرمان داده شده که آنها، خانه هاى خدا در زمین هستند».
علل الشرائع: ص ۳۱۸ ح ۱