3 شعبان

۳ شعبان
ورود امام حسین (ع) به مکه (۶۰ ق)
شرح مناسبت:

چون معاویه در نیمه ی رجب سال شصت هجری ازدنیا رفت، برخلاف مفاد قرارداد صلح با امام حسن (ع)، یزید را به جای خویش نصب کرد و اُمرای یزید در سرزمین های اسلامی از مردم برای او بیعت می گرفتند. یزید به والی خود در مدینه دستور داد تا از بزرگان این شهر به ویژه امام حسین(ع) بیعت بگیرد و گرنه آنان را به قتل برساند.
امام حسین(ع) پس از آگاهی از موضوع، به اتفاق افراد خانواده، برادران و برادرزادگان خود از مدینه خارج شد و به سوی مکه حرکت کرد.
آن حضرت در اواخر ماه رجب سال شصت از مدینه بیرون آمد و در سوم شعبان وارد مکه شد. این اقامت تا ماه ذی حجه ادامه یافت و امام در آن تاریخ، راهی عراق گردید.

منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
ورود امام حسین (ع) به مکه (۶۰ ق)
تاریخ الطبری:
فَلَمّا سارَ الحُسَینُ نَحوَ مَکةَ، قالَ: «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یتَرَقَّبُ قَالَ رَبّ نَجّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّلِمِینَ».
وقتی حسین علیه السلام به سمت مکه ره سپار شد، [این آیه را] تلاوت کرد: «از آن دیار، با ترس و هراس، بیرون رفت و اوضاع را می پایید. گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمگر، رهایی بخش».
تاریخ الطبری: ج ۵ ص ۳۴۳
الفتوح:
خَرَجَ [الإمامُ الحُسَینُ علیه السلام ] فی جَوفِ اللَّیلِ یریدُ مَکةَ بِجَمیعِ أهلِهِ، وذلِک لِثَلاثِ لَیالٍ مَضَینَ مِن شَهرِ شَعبانَ فی سَنَةِ سِتّینَ.
[حسین علیه السلام ] در دل شب، به همراه خاندانش به سوی مکه به راه افتاد و این، در حالی بود که سه روز از ماه شعبان سال شصت، گذشته بود.
الفتوح: ج ۵ ص ۲۱
الأخبار الطوال:
مَضَی الحُسَینُ علیه السلام أیضا نَحوَ مَکةَ ومَعَهُ اختاهُ: امُّ کلثومٍ وزَینَبُ، ووُلدُ أخیهِ، وإخوَتُهُ: أبو بَکرٍ وجَعفَرٌ وَالعَبّاسُ، وعامَّةُ مَن کانَ بِالمَدینَةِ مِن أهلِ بَیتِهِ إلّا أخاهُ مُحَمَّدَ ابنَ الحَنَفِیةِ.
حسین علیه السلام نیز به سمت مکه ره سپار شد و دو خواهرش: زینب و امّ کلثوم، و برادرزاده هایش و برادرانش: ابو بکر، جعفر و عبّاس، و تمام بستگانش که در مدینه بودند، جز برادرش محمّد بن حنفیه، همراه ایشان بودند.
الأخبار الطوال: ص ۲۲۸