8 شهریور

۸ شهریور
انفجار دفتر نخست وزیری توسط منافقین و شهادت رجایی و باهنر(۱۳۶۰ش)
شرح مناسبت:

پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، دشمنان انقلاب، با از میان بردن مسؤولین نظام قصد براندازی حکومت اسلامی را در سر می پروراندند. در این راستا، فاجعه هفتم تیر سال ۶۰ و شهادت آیت اللّه بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، ثمره تصمیم شیطانی استکبار جهانی و دشمنان جمهوری اسلامی بود.
به دنبال آن، واقعه هشتم شهریور همان سال به وقوع پیوست و رییس جمهور محبوب، محمد علی رجایی و نخست وزیر دانشمندش، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر در انفجار دفتر نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب، مسؤولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و به دنبال تمایل مجلس، در مردادماه ۱۳۵۹، به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و برگزیده شد.
در پی عزل بنی صدر، شهید رجایی به ریاست جمهوری انتخاب شد. شهید باهنر نیز با داشتن سابقه مبارزاتی در عرصه انقلاب، با فرمان حضرت امام، به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش رسید و پس از انتخاب شهید رجایی به ریاست جمهوری، به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد و با رأی قاطع مجلس، کابینه خود را معرفی کرده بود.

منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
انفجار دفتر نخست وزیری توسط منافقین و شهادت رجایی و باهنر(۱۳۶۰ش)
قرآن کریم:
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أمْواتا بَلْ أحْياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرْزَقُونَ.
و کسانى را که در راه خدا کشته شده اند البته مرده مپندار، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند.
آل عمران: ۱۶۹
قرآن کریم:
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ أمواتٌ بَلْ أحْياءٌ وَ لکنْ لا تَشْعُرُونَ.
و به کسانى که در راه خدا کشته مى شوند مرده مگوييد، بلکه آنها زنده اند اما شما درک نمى کنيد.
البقرة: ۱۵۴
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سبيلِ اللّهِ، فإذا قُتِلَ في سبيلِ اللّهِ فليسَ فَوقَهُ بِرٌّ.
بالاى هر نيكوكارى، نيكوكار [ديگرى ] است تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود. پس، چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن نيكى (ارزشى) وجود ندارد.
الكافي: ۲/ ۳۴۸/ ۴
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
أشرَفُ المَوتِ قَتلُ الشهادَةِ.
شرافتمندانه ترين مرگ، شهادت است.
الدعوات: ص ۲۴۲ ح ۶۸۰
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله:
یشفَعُ یومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ: الأَنبِیاءُ ثُمَّ العُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ.
روز قیامت سه تن شفاعت می کنند: پیامبران، سپس دانشمندان و پس از آن شهیدان.
سنن ابن ماجة: ۲/ ۱۴۴۳/ ۴۳۱۳
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله:
ما مِن قَطرَةٍ أحَبُّ إلَی اللّهِ مِن قَطرَتَينِ: قَطرَةِ دَمٍ في سَبيلِ اللّهِ، وَقَطرَةِ دَمعٍ في سَوادِ اللَّيلِ مِن خَشيَةِ اللّهِ.
هيچ قطره ای نزد خداوند، محبوب تر از دو قطره نيست: قطره خون [ريخته شده ] در راه خدا و قطره اشک [ريخته شده ] در سياهی شب از ترس خدا.
الأمالي للمفيد: ۱۱/ ۸
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
ما مِن أحَدٍ يَدخُلُ الجَنَّةَ يُحِبُّ أن يَرجِعَ إلَى الدنيا، و أنّ لَهُ ما عَلَى الأرضِ مِن شَي ءٍ، غيرَ الشهيدِ؛ فإنّهُ يَتَمَنّى أن يَرجِعَ فَيُقتَلَ عَشرَ مَرّاتٍ، لِما يَرى مِنَ الكَرامَةِ.
هيچ كس نيست كه به بهشت رود و [در عين حال ] دوست داشته باشد به دنيا برگردد و از آنچه بر روى زمين است برخوردار شود، مگر شهيد، كه بر اثر مشاهده كرامت (شهادت)، آرزو مى كند برگردد و ده بار كشته شود.
صحيح مسلم: ۳/ ۱۴۹۸/ ۱۰۹