تاريخ : سه شنبه 1396/5/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 60365
آموزش احادیث به فرزندان از انحراف در دین جلوگیری می‌کند

آموزش احادیث به فرزندان از انحراف در دین جلوگیری می‌کند

کارشناس رادیو معارف با بیان این‌که تربیت دینی فرزندان امری مهم است، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) تعلیم احادیث به فرزندان را از حقوق فرزند بر والدین عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رابودان، کارشناس رادیو معارف امروز در آستان مقدسحضرت معصومه(س)با اشاره به این‌که تربیت دینی فرزندان امری مهم است، گفت: تربیت تنها محدود به دوران کودکی نمی شود بلکه رد دروان نوجوانی نیز باید به تربیت فرزندان توجه کرد.

وی افزود:امام علی(ع)در یک حدیث نورانی می فرمایند«إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالارضِ الخاليَةِ ما اُلقىَ فيها مِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ»یعنی دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذيرد.

کارشناس رادیو معارف تصریح کرد:امام صادق(ع)نیز در حدیث نورانی این کلام امام علی(ع) را تأیید کرده و یکی از شاخصه های تربیت دینی فرزندان را تعلیم احادیث به آنها عنوان می کنند و می فرمایند«بادِروا أَحداثَكُم بِالحَديثِ قَبلَ أَن تَسبِقَكُم إِلَيهِمُ المُرجِئَةِ»یعنی به آموختن حديث به نوجوانانتان پيش از آن كه منحرفين آنان را گمراه سازند، اقدام کنید.

خانم رابودان با بیان اینکه اهل بیت(ع) بهترین الگو در زمینه تربیت دینی فرزندان هستند، گفت: احادیث اهل بیت(ع) با سیره عملی و رفتاری آنها یکسان است به گونه ای که در زندگی اهل بیت(ع) هیچ کار مباحی وجود ندارد بلکه نفس کشیدن این بزرگواران نیز برای کسب رضایت خداوند است؛ بنابراین منظور از تربیت دینی فرزندان چنین تربیتی است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اهل بیت(ع) بزرگترین افتخار خود را در زندگی بندگی خدا می دانستند به همین دلیل تربیت بر محور توحید این است که انسان نیز مانند اهل بیت(ع) انسان هایی را تربیت کند که بزرگترین افتخار خود را بندگی خدا بدانند.

وی افزود: امام علی(ع) بر تربیت توحیدی فرزندان تأکید ویژه ای داشتند و در نامه ای خطاب به امام حسن(ع) می فرمایند که ای فرزندم بدان مرگ و نیستی نیز به دست همان کسی است که خلقت و آفرینش به دست او است؛ بنابراین آنچه انسان را در زندگی عاقبت به خیر کرده و به سعادت می رساند بندگی خداوند است.

خانم رابودان با بیان اینکه متأسفانه والدین برای معرفی خدا و تعلیم احادیث اهل بیت(ع) به فرزندان خود کمتر وقت می گذارند و اوصاف خدا را برای فرزندان خود بیان نمی کنند، یادآور شد: احادیث بهترین منبع برای شناخت خداوند است پس احادیث اهل بیت(ع) را برای فرزندان بیان کنیم قبل از اینکه دیگران از غفلت ما استفاده کرده و زمینه انحراف آنها را از دین فراهم کنند زیرا احادیث برای انسان معیارهای دینداری را بیان کرده و هرکس که به این احادیث حتی به یک حدیث عمل کند عاقبت به خیر و سعادتمند می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :