مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مقتل الحسین(ع) ـ منبع عاشوراپژوهی
محل نشر : قم
ناشر : انوار الهدی
تاریخ انتشار : 1423ق
قطع : وزیری
زبان : عربی
رده بندی کنگره : BP‎‏ ‎‏41‎‏/‎‏5‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏3‎‏م‎‏7
جستجو در Lib.ir

مقتل الحسین(ع) ـ منبع عاشوراپژوهی

آنچه در کتاب مقتل الحسین آمده اگر با اخبار پذیرفته شده ی دیگر منافات نداشته باشد قابل قبول است.

منبع: دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۱، ص ۷۶

ابو المؤید موفّق بن احمد بن ابی سعید خوارزمی مکی (م ۵۶۸ ق) مشهور به اَخطَب خوارزم، از عالمان حنفی و معتزلی و جانشین زَمَخشری در مَناصب شرعی خوارزم بوده است. خوارزمی، سخنوری بلیغ، محدّثی شهیر، فقیهی خبیر و در علوم گوناگونی از جمله: سیره، تاریخ و ادب، چیره دست بود. او تألیفات فراوانی دارد و به دلیل علاقه اش به اهل بیت(ع) چندین کتاب در فضایل امیر مؤمنان(ع) و امام حسین(ع) نوشت.

خوارزمی در مقتل الحسین(ع)، ابتدا فضایل پیامبر(ص)، خدیجه، امام علی(ع) و مادرش فاطمه بنت اسد، فاطمه زهرا علیهاالسلام و نیز امام حسن(ع) را آورده و سپس در فصلی جداگانه، به فضایل امام حسین(ع) و پس از آن تا پایان کتاب به احوالات امام حسین(ع) از تولّد تا امامت و نیز نهضت ایشان و وقایع پس از شهادت امام(ع) پرداخته است.

خوارزمی، روایات بخش های اوّل را به صورت مستند و از مشایخ خود، نقل می کند؛ امّا از آغاز فصول مربوط به نهضت کربلا، مطالب را از الفتوح ابن اعثم می آورد و گاه آنها را تلخیص و تهذیب می کند و گاه حدیثی را بر آنها می افزاید و دوباره به مطالب الفتوح باز می گردد. این افزوده ها در بسیاری موارد، مستند و منقول از مشایخ خوارزمی (مانند: زمخشری، ابو منصور شهردار بن شیرویه دیلمی و حسن بن احمد عطّار همدانی)اند.

خوارزمی در بخش های انتهایی کتاب و فصل قیام مختار، گاه از المعارف ابن قتیبه و مقتل ابو مخنف نیز مطالبی نقل کرده است. از دیگر منابع او، تاریخ عبد الکریم بن حمدان است که برای ما ناشناخته است. برخی احتمال داده اند که خوارزمی به نسخه دیگری از الفتوح، دست یافته که تفاوت هایی با نسخه کنونی آن داشته است یا ابن اعثم، افزون بر الفتوح، کتاب تاریخ هم داشته است و خوارزمی از هر دو کتاب، نقل کرده است.