تاريخ : چهارشنبه 1396/4/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 59909
انجام تحقیقات بیشتر در مورد اسناد مطالب نهج‌البلاغه

انجام تحقیقات بیشتر در مورد اسناد مطالب نهج‌البلاغه

استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی اشتباهات تاریخی در بیان مطالب نهج‌البلاغه بر لزوم تحقیقات بیشتر سندی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)آیت‌الله محمدهادی یوسفی غرویامروز ۲۰ تیرماه در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) با اشاره به اهمیت تاریخ و لزوم رسیدن به مطالب دقیق تاریخی برای تحلیل درست وقایع گفت: در نهج‌البلاغه کنونی آمده است که وقتی عثمان به قتل رسید مردم سراغ امام علی(ع) رفتند ولی ایشان فرمود که سراغ فرد دیگری بروید زیرا وزیر بودن من برای شما بهتر از حکمرانی است.
وی افزود: این مسئله در هیچ منبع تاریخی جز تاریخ طبری و از طریق فردی به نام سیف بن عمر تمیمی روایت نشده است که این فرد نیز از زنادقه بوده و در شمار ۱۵۰ صحابی دروغینی است که علامه عسکری شناسایی کرده است لذا اساس این مسئله بنیاد درست و صحیحی ندارد.
وی با بیان اینکه کسانی که بعد از ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه شرح نوشته‌اند در زمینه اسانید آن کار تحقیقی نکرده‌اند بیان کرد: مبنای جمع‌آوری نهج البلاغه، نوشتن کتاب خصائص الائمه(ع) توسط سیدرضی و به دنبال حادثه‌ای که اتفاق افتاده و ایشان بر ضرورت جمع‌آوری آن پی برد رخ داده است؛ ایشان این کتاب را در مدرسه خود تدریس کرد و سپس مبنایی برای جمع‌آوری نهج‌البلاغه در سه بخش مذکور شد.
یوسفی غروی با بیان اینکه البته وی تنها موفق به نوشتن خصائص امام علی(ع) شد و اجل برای نوشتن مابقی ائمه به او مهلت نداد تصریح کرد: یکی دیگر از اشتباهات سیدرضی در جریان خطبه شقشقیه است که اساسا این به صورت خطبه ایراد نشده بود و در مجلسی خصوصی از سوی حضرت و برای درد دل بیان شده بوده است.
این استاد تاریخ حوزه علمیه با بیان اینکه سیدرضی معصوم نبوده و دچار این اشتباهات شده است عنوان کرد: یکی دیگر از اشتباهات تاریخی نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل است که در برخی روایات داریم وقتی عقیل از مدینه به کوفه رفت امام از او پذیرایی کرد و دستور داد تا برای او ۴۰۰ درهم لباس بخرند؛ لذا در کیفیت عرض حاجت عقیل و برخورد امام روایات مختلف است و نحوه برخورد خشن امام با او در بسیاری از روایات وجود ندارد از طرفی این روایت چون اشکالات متنی دارد و راوی آن یعنی مفضل بن عمر نیز مورد اختلاف در توثیق است قابل اعتنا نیست.
وی با اشاره به کتاب دوجلدی سیمای ۱۲ امام در میراث مکتوب اهل بیت(ع) گفت: خلأ زیادی در این زمینه وجود داشت که با نوشتن این کتاب این خلا پر شده است.
غروی  در نتیجه گیری از این بحث تاکید کرد: بسیاری از این نوع روایات مبنای ما در تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی و رفتارهایمان است؛ لذا دستیابی به منابع دقیق تاریخی و سنجش و ارزیابی صحیح آن مسئله مهمی است که می‌تواند در موضوعات سیاسی و اجتماعی از جمله در بحث علوم انسانی موثر باش

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :