تاريخ : یکشنبه 1396/3/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 59505
تحلیل وقایع تاریخی راهگشای حوادث امروز جامعه است

تحلیل وقایع تاریخی راهگشای حوادث امروز جامعه است

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه دارالحدیث با بیان این که انسان باید از تاریخ عبرت بگیرد، تحلیل وقایع تاریخی را راهگشای حوادث امروز جامعه خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام سید کاظم طباطباییرییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسهدارالحدیثشامگاه شنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به چرایی صلح امام حسن(ع) گفت:
«مردمی که با حضرت بیعت کردند کسانی نبودند که تا آخر و پایان کار در جنگ با معاویه همراه ایشان باشند.»

وی افزود: عدم وجود فرماندهان شایسته سبب شد که سپاه حضرت نتواند تداوم پیدا کند و معاویه را از کار برکنار کنند، در سخنانامام حسن(ع)به این نکته اشاره شده که مردم در ابتدا با ما بودند اما بعد علیه ما شدند، چگونه مردمی که با اشتیاق با حضرت بیعت کردند در فاصله سه ماه کلا عوض می شوند و به سراغ معاویه می روند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید از تاریخ عبرت بگیرد، اظهار داشت:
بازخوانی تاریخ صرفا برای آگاهی فایده چندانی ندارد انسان باید چرایی پدید آمدن وقایع و تحلیل آن ها را مورد بررسی قرار دهد، اگر وقایع تاریخی به خوبی تبیین و تحلیل شود به درد امروز انسان هم می خورد.

وی ادامه داد: نکته نخستی که در جریان امام حسن(ع) بسیار مشهود است عدم استقامت و پایداری مردم به شمار می رود یعنی در آغاز برای بیعت با حضرت مشتاق بودند اما بعد از چند ماه دچار رکود و خمودگی شدند و مسیر را ادامه ندادند، یکی از عوامل موضوع قبیله گرایی در آن دوران بود و معاویه رؤسای قبایل و خواص جامعه را با پول می خرید که آن ها قدرت اثرگذاری بر جامعه را داشتند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که تأثیرگذاری معاویه بر خواص سبب شد که امام حسن(ع) با خلأ نیرو رو به رو شوند، افراد سپاه حضرت از تعادل برخوردار نبودند و حتی با حضرت که امام بر حق بودند با درشتی صحبت می کردند، کسانی هم منتظر خبری بودند تا از جنگ فرار کنند تا سپاه مضمحل شود.

وی عنوان کرد: هویت کوفه در آن یک هویت یک دست و منسجم نبود، طیف گذاری گوناگون و اهداف متفاوتی که افراد داشتند سبب شده بود که در سپاه حضرت دوگانگی پدید آید؛ رهبر جامعه با توجه این که اطلاعات گوناگونی داشته و از حوادث مختلف خبر دارد، ممکن است تصمیم هایی مطابق با مقتضا و مصالح جامعه اتخاذ کند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نمونه مشابه مسأله صلح پایان جنگ تحمیلی به شمار می رود که امام فرمودند جام زهر است، در آنجا مردم عملکرد زیبایی نشان دادند و مردم یعنی همان کسانی که تا دیروز شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر می دادند وقتی امام اعلام کردند بر مقتضای شرایط تصمیم گرفتم که صلح را بپذیرم، عکس العمب منفی نشان ندادند و پذیرفتند.

وی اضافه کرد: مردم پذیرفته بودند که بنیانگذار انقلاب به عنوان امام جامعه مصالح آن ها را می خواهد و اگر تصمیمی اتخاذ می کنند در راستای منافع جامعه است اما در زمان امام حسن(ع) مردم چنین برخوردی نداشتند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که انسان باید بداند در چه زمانی سکوت کرده و در چه زمانی سخن بگوید، گفت: اخیرا در تهران حوادثی رخ داد که وقت نیش و کنایه نیست بلکه در چنین زمانی باید اتحاد و انسجام خود را حفظ کنیم تا پیامی مثبت به جهانیان بدهد

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :