تاريخ : دوشنبه 1396/3/8
کد خبر: 59302

انتشار سیره صحیح پیامبر اعظم(ص) در ۱۸ جلد

مجموعه ۱۸ جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم(ص) از سوی انتشارات سفیر اردهال روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مجموعه ۱۸ جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم(ص) نوشته علامهجعفر مرتضی ​عاملیو ترجمه حجت‌الاسلام و المسلمین حسین تاج‌آبادی از سوی انتشارات سفیر اردهال چاپ و منتشر شد.
این کتاب برای نخستین‌بار پس از ترجمه به فارسی در ۱۸ جلد تهیه و تنظیم شد و نخستین سیره‌ای است که توسط یک عالم شیعی به رشته تحریر درآمده است. موضوع کتاب، تجزیه و تحلیل کامل سیره نبوی از تولد تا رحلت پیامبر اکرم(ص) است و نخستین نگاشته‌ای است که از زمان غیبت صغرا تاکنون به صورت دقیق و به شکل میلی‌متری سیره نبوی را در فرآیندی نزدیک به ۲۵ سال تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار داده و ترجمه نیز طی ۱۵ سال با حوصله و دقت انجام شده است.
آنچه تا امروز در سطح گسترده و جامع در مورد سیره نبوی نگارش یا ترجمه شده، از جمله تاریخ طبری، سیره نبوی نگارش یا ترجمه شده، از جمله تاریخ طبری، سیره ابن هشام، سیره این کثیر، سیره دحلان، تاریخ اسلام ذهبی و ... براساس دیدگاه‌های اهل سنت بوده، اما این کتاب براساس مبانی شیعه به تجزیه و تحلیل سیره پیامبر(ص) پرداخته است.

ضرورت و اهمیت و کاربرد کتاب

سیره نبوی یکی از دو ثقل با ارزشی است که باید در اختیار مسلمانان برای هدایت قرار گیرد و هیچ بدیلی ندارد، این اثر با توجه به گستردگی مطالب و تکیه بر حدود ۷۰۰۰ منبع دست اول و دوم منبعی منحصر بفرد برای تدوین پایان‌نامه‌ها و تحقیقات و حتی تولید فیلم و نمایشنامه است. از نکاتی که در سال‌های اخیر مکرر مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، اسلامی کردن علوم انسانی است. پرواضح است که این امر تنها با تکیه بر دو منبع قرآن و سنت میسر خواهد شد.
این اثر به خوبی می‌تواند جوابگوی بخش سنت باشد، از این رو می‌توان در این موارد از این کتاب استفاده کرد. موضوعاتی مانند مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، حقوق، جزا، کلام، دیپلماسی سیاسی و دفاعی، پدافند غیرعامل حقوق شهروندی و مسائل شهری، شهرسازی و راه، حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی، هنر و ... .
با توجه به مستند و معتبر بودن کتاب، برای تدوین کتب درسی مقاطع گوناگون تحصیلی برای آموزش و پرورش نیز کاربری دارد. موضوعی کردن محتوای کتاب از قبیل، زن در سیره نبوی، سیاست در سیره نبوی، بازار در سیره نبوی، روابط عمومی در سیره نبوی و ده‌ها موضوع دیگر می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای بسیار امروز جامعه باشد.
سیدجعفر مرتضی عاملی، عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه کتاب‌‌هایی در زمینه سیره اهل بیت(ع) مانند «الصحیح من سیره النبی الاعظم و مأساه الزهرا» تألیف کرده است.

شیوه سیره‌نگاری و نگارش کتاب

هم‌اکنون سیدجعفر مرتضی یکی از مورخان برجسته شیعی در گرایش تاریخ صدر اسلام محسوب می‌شود که می‌توان از شخصیت وی به عنوان یکی از عوامل اصلی احیای تاریخ در حوزه‌های علمیه یاد کرد. آثار تاریخی وی چندین ویژگی دارد که به قرار ذیل است؛ رویکرد اجتهادی در تحقیق تاریخ، استفاده از تاریخ برای دفاع از مبانی کلامی شیعه، تتبع گسترده، ارزیابی دقیق، ریشه‌یابی هوشمندانه از حوادث، نشان دادن بی‌پروای دست‌های جعل و تحریف، افشای چهره‌های فریبکار در نگارش متون تاریخی، آشنایی گسترده و عمیق با منابع تاریخی و روانی قلم و سبک دسته‌بندی مطالب در کتاب‌هایش.
برخی از آثار مرتضی عاملی
این کتاب درباره حوادث دوره پایانی زندگی حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اکرم(ص) است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده به شبهاتی که در سال‌های اخیر درباره حوادث اواخر زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و شهادت آن حضرت مطرح شده، پاسخ دهد. آن گونه که در ترجمه فارسی کتاب آمده، این کتاب در پاسخ به شبهات سیدمحمد حسین فضل‌الله نوشته شده است. کتاب با عنوان رنج‌های حضرت زهرا(س) به فارسی ترجمه شده است.

علامه جعفر مرتضی عاملی و فعالیت‌های علمی و اجتماعی

سیدجعفر مرتضی عاملی در ۲۵ صفر سال ۱۳۶۴ قمری در روستای عیتا الجبل در ۱۱۰ کیلومتری شهر بیروت واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. نسب خاندان پدری‌اش به الحسین ذوالدمعه، فرزند زید، فرزند امام سجاد(ع) می‌رسد.
پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی‌ها» و تدریس برای دانشجویان دور کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود.
فعالیت‌ها در لبنان، اواخر سال ۱۹۹۳ میلادی جعفر مرتضی پس از ۲۵ سال اقامت در قم، به سوی وطن خود رهسپار شد و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب لبنان که آن زمان در اشغال اسرائیل بود، ادامه داد.
وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تأسیس مرکزی تحقیقاتی در بیروت، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد.
یکی از مهمترین اقدامات وی در مسیر آموزش مبانی اعتقادی، تأسیس حوزه علمیه در سال ۱۳۷۷ شمسی در شهر بیروت است. دفاع از امامت و ولایت و تلاش مستمر در پاسخگویی به شبهات اعتقادی از اقدامات وی در سال‌های اقامت در لبنان است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :