مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : کامل الزیارات ـ منبع عاشوراپژوهی
محل نشر : قم
ناشر : انتشارات جامعه مدرسین
تاریخ انتشار : 1417ق
قطع : وزیری
زبان : عربی
رده بندی کنگره : BP‎‏ ‎‏271‎‏ ‎‏/‎‏الف‎‏2‎‏ک‎‏2
جستجو در Lib.ir

کامل الزیارات ـ منبع عاشوراپژوهی

مؤلف کامل الزیارات، مطابق با عنوان انتخابی خود، به زیارت ها و بویژه زیارت امام حسین(ع) پرداخته و بیش از هشتاد باب از 108 باب کتاب را به فضایل و برکات امام حسین(ع)، آگاهی پیامبران و فرشتگان از شهادت امام(ع)، گریه مخلوقات بر امام(ع)، خواصّ تربت امام(ع) و... اختصاص داده است.

منبع: دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۱، ص ۶۷

ابو القاسم جعفر بن محمّد بن قوُلویه قمی (م ۳۶۸ ق) معروف به ابن قولَوَیه، از فقیهان و محدّثان بزرگ و مورد اعتماد شیعه است. او شاگرد بسیاری از بزرگان شیعه، از جمله پدرش و شیخ کلینی و استاد بزرگانی مانند شیخ صدوق و شیخ مفید بوده است.

نجاشی، فهرست نگار بزرگ شیعه، او را از عالمان برجسته و مورد اطمینان در حدیث و فقه شمرده و وی را برتر از هر وصف نیکویی که در باره کسی گفته شود، دانسته است.[۱]سید ابن طاووس نیز امانتداری او را مورد اتّفاق همگان دانسته است.[۲]

کامل الزیارات، یکی از تألیفات متعدّد ابن قولویه است که در آن، مؤلّف به شیوه معمول محدّثان، روایت ها را با سلسله سند آورده است. او ملتزم شده که جز از پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام نقل نکند و تنها از استادان مورد وثوق خود، بهره ببرد و این بر اعتبار کتاب او افزوده است.

مؤلف کامل الزیارات، مطابق با عنوان انتخابی خود، به زیارت ها و بویژه زیارت امام حسین(ع) پرداخته و بیش از هشتاد باب از ۱۰۸ باب کتاب را به فضایل و برکات امام حسین(ع)، آگاهی پیامبران و فرشتگان از شهادت امام(ع)، گریه مخلوقات بر امام(ع)، خواصّ تربت امام(ع) و... اختصاص داده است. کامل الزیارات، مورد استفاده بسیاری از عالمان سده های بعد قرار گرفته و بویژه مجلسی در بحار الأنوار از آن، بهره برده است. کامل الزیارات مکرّرا نشر یافته و به فارسی نیز ترجمه شده است.


[۱]. رجال النجاشى: ج ۱ ص ۳۰۵ ش ۳۱۶ .

[۲]. الإقبال: ج ۱ ص ۳۴ .